Fietsers moeten in eigen boezem durven kijken.

Als je de berichtgeving rond mobiliteit in België wat volgt is het duidelijk dat we op een kantelpunt komen. Steden duwen het klassieke autoverkeer steeds harder weg uit hun centrum. Denk maar aan de lage emissie zones in Gent, Antwerpen, Brussel. De knips in verschillende steden en de steeds verder stijgende parkeertarieven. Parallel hiermee wordt er steeds meer ingezet op het fietsverkeer.

Dalende files

Deze evoluties hebben zo hun gevolgen. Voor het eerst in jaren hebben we een daling van het aantal files gezien. Ook zien we dat het aantal verkochte (elektrische) fietsen jaar na jaar stijgt en dat jammer genoeg het aantal doden en gewonden bij fietsongevallen stijgen. Dit terwijl het aantal doden in het verkeer in het totaal afneemt.

Dit laatste heeft aanleiding tot heel wat discussie en een spervuur aan maatregelen. In Antwerpen wil men de snelheid van de speedpedelecs beperken tot 25 km/u. Ook in andere omgevingen wordt nagedacht over hoe men het aantal ongevallen met fietsen kan laten dalen.

Fietsers moeten in eigen boezem durven kijken.Ik-rij-elektrisch.be denkt echter dat er al heel wat kan worden opgelost als fietsers een beetje aan zelf-sensibilisering zouden doen. Als al dan niet elektrische fietser ben je meestal in een aantal andere situaties ook autobestuurder. Als je op die momenten ziet (als je het geluk hebt dat ze zichtbaar zijn) hoe fietsers zich soms gedragen dan verwondert het ons dat er maar zo weinig ongevallen zijn. HLN.be deed recent een beperkte test in Leuven en kwam tot de conclusie dat één derde van de fietser niet in orde is. In Antwerpen toonde een gelijkaardige test aan dat niet minder dan 71% van de fietsers in overtreding was.

Onverdraagzaamheid

Wie de fora op het internet wat afschuimt merkt dat er ook tussen de zogenaamde “zwakke” weggebruikers heel wat wrevel bestaat. Wandelaars zijn boos op fietsers, traditionele fietsers zijn boos op elektrische fietsers, iedereen is boos op de speed pedelec rijders en die zijn heel erg boos op de automobilisten omdat die volgens hen niet genoeg rekening houden met de speed pedelec.

Recht naar nieuwe maatregelen

Ondertussen kan iedereen die wat begaan is met de materie voelen dat we recht naar nieuwe, beperkende, maatregelen gaan. De overheid heeft een terecht engagement opgenomen om het aantal  verkeersslachtoffer sterk te reduceren en elke negatieve evolutie op dat vlak zal worden bestreden met nieuwe, beperkende maatregel.

Zelfregulering

Fietsers moeten in eigen boezem durven kijken.We zijn er nochtans van overtuigd dat, indien iedereen zich aan de bestaande regels zou houden, nieuwe regels niet nodig zijn. Hou je, ook als fietsen aan de maximale snelheid, zorg ervoor dat je zelf ten allen tijde goed zichtbaar bent. Zorg er nog meer voor als je kinderen hebt. Hou, ook als fietser, rekening met andere weggebruikers. Persoonlijk ben ik een zeer regelmatige fietser. Als automobilist probeer ik maximaal rekening met hen te houden maar ik durf gerust toegeven dat ook ik wel eens een moment van verstrooiing heb waardoor ik aan een rond punt een fietspad kruis zonder dat ik 100% zeker ben dat er geen fietser is. Ik gebruik deze kennis echter om defensief te rijden in drukke omgevingen. Zichtbaarheid, defensief rijgedrag en hoffelijkheid zouden de basisprincipes moeten zijn waar elke weggebruiker zich aan houdt. Enkel als we er in slagen om via een aanpassing van ons gedrag de negatieve ongevallencurve weer om te keren zullen we als fietsers ontsnappen aan een oerwoud van nieuwe regeltjes. Laat er ons werk van maken.

Volg ons of like ons.
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x