Forum

Welkom op het forum van ik rij elektrisch. Hier kunnen ervaringen met andere gebruikers worden uitgewisseld. 

Het is belangrijk om dit respectvol en beleefd te doen. Op die manier kunnen we bouwen aan wat ongetwijfeld een fantastische bron van informatie wordt.

Heb je vragen of suggestie? Moeten we iets toevoegen? Mail naar redactie@ik-rij-electrisch.be

Alle begin is moeilijk dus ik kijk er al erg naar uit om de eerste topics te zien verschijnen. Daarna zal het een stuk sneller gaan

Graag of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Regering wil vanaf 2026 enkel fiscaal voordeel voor elektrische wagens.

Als het aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem ligt zullen vanaf 2026 enkel nog wagens met zero-emissie fiscaal aftrekbaar zijn.   

Uitvoering regeerakkoord

In het regeerakkoord van de huidige staat dat vanaf 2026 alle bedrijfswagens broeikasvrij moeten zijn. Op die manier wil de overheid het gehele wagenpark verduurzamen aangezien deze bedrijfswagens nadien hun weg vinden naar de particuliere markt. Om deze doelstelling te halen wil Van Peteghem gaan werken met de fiscaliteit. Wagens die wel nog broeikasgassen uitstoten zullen niet langer fiscaal aftrekbaar zijn en derhalve niet meer aantrekkelijk zijn voor de bedrijven.

Ook impact voor privé-markt.

Het voorstel heeft ook verstrekkende gevolgen voor particuliere wagen-bezitters. Zij zullen immers geen recht meer hebben op de kostenaftrek voor woon-werkverkeer indien het vervoersmiddel dat ze daarvoor gebruiken niet emissie-vrij is.

Ook werken op de laadinfrastructuur

De regering snapt duidelijk dat een dergelijke drastische verandering enkel mogelijk is indien er ook op het vlak van de laadpalen iets gaat gebeuren. Op dit moment zijn er veel te weinig oplaadmogelijkheden om een vlotte elektrische mobiliteit mogelijk te maken. Zowel voor particulieren als voor bedrijven zullen er dus fiscale stimuli komen om laadpalen te plaatsen en deze eventueel beschikbaar te maken voor anderen.