Forum

Welkom op het forum van ik rij elektrisch. Hier kunnen ervaringen met andere gebruikers worden uitgewisseld. 

Het is belangrijk om dit respectvol en beleefd te doen. Op die manier kunnen we bouwen aan wat ongetwijfeld een fantastische bron van informatie wordt.

Heb je vragen of suggestie? Moeten we iets toevoegen? Mail naar redactie@ik-rij-electrisch.be

Alle begin is moeilijk dus ik kijk er al erg naar uit om de eerste topics te zien verschijnen. Daarna zal het een stuk sneller gaan

Graag of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Waar moet al die elektriciteit vandaan komen?

Geen idee of de kroeg de juiste plaats is maar ik zit met een vraag die mij al heel lang bezig houdt en misschien krijg ik hier wel een antwoord.

Nu al hoor je regelmatig dat, eens de kerncentrales sluiten, we te weinig energie gaan produceren om in onze eigen behoefte te voorzien. Op dat moment gaan we elektriciteit moeten importeren.

Als we ondertussen steeds meer elektrisch gaan beginnen rijden met auto's en fietsen dan gaat de nood aan elektriciteit toch gigantisch stijgen? Hoe gaan ze dat oplossen? Is daar een plan voor?

Stromerfan heeft gereageerd op dit bericht.
Stromerfan

De kerncentrales zijn niet meer de onze. Of die in Frankrijk staan of hier maakt voor de consument niets meer uit , de winst ervan gaat naar Frankrijk.  De enige stroom die we nu niet importeren is deze van onze eigen zonnepanelen en onze windmolens. Importeren is technisch geen probleem , we kunnen zelfs de stroom uit Noorwegen op onze leidingen krijgen - en binnenkort ook uit Engeland als de hoogspanningsbeheerder Elia de nieuw aangelegde kabel door de Noordzee aansluit.

Stromerfan heeft gereageerd op dit bericht.
Stromerfan

Maar ik bedoel meer algemeen. Ook in Frankrijk en de andere Europese landen gaat het gebruik van elektrische voertuigen toenemen (en normaal gezien de productie van kernenergie afnemen) dan moet er toch ergens een gigantische uitbreiding van de energieproductiecapaciteit komen om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen?

Zoiets valt bijzonder moeilijk te berekenen.  Gemiddeld verbruikt een electrische wagen 15 kWh/100km. De gemiddelde afstand die iemand per dag aflegt is ongeveer 50 km ( eigelijk nog minder ).  Eén electrische wagen verbuikt dus dagelijks gemiddeld 7,5 kWh. Stel dat gans ons privaat wagenpark van 5 miljoen auto's electrisch zou zijn ( wat binnen 20 jaar waarschijnlijk nog niet het geval zal zijn ) , dan verbuiken die tezamen 7,5 kWh x 5.000.000 = 37,5 GWh ( gigawattuur ) per dag , en dat is inderdaad gigantisch veel.

Anderzijds kan men stellen dat men gemiddeld 20.000 km per jaar aflegt. Dat komt overeen met 20.000/100 x 15 kWh = 3 MWh ( megawattuur ) per jaar. Vijf miljoen wagens zouden dus jaarlijks 15.000.000 MWh of 15.000 GWh verbruiken. Op zich is dit ook al gigantisch.

Ik citeer uit de HNL krant : "Rentel, het vijfde Belgische windmolenpark op zee, zal bestaan uit 42 windturbines, goed voor 309 megawatt (MW) geïnstalleerd vermogen en 1,1 gigawattuur (GWh) productie per jaar."  Je zou dus 15.000 dergelijke parken moeten installeren om het verbruik van 5 miljoen electrische auto's af te dekken.

Is er een oplossing ? Jawel , als men de electriciteit voor zijn eigen wagen zelf zou produceren. De energie die een zonnepaneel installatie op het dak produceert gaat nu het electriciteits net in en wordt niet eens efficient verbruikt. Als je die overproductie in thuisbatterijen zoudt stoppen heb je al zeker in de zomer 7,5 kWh per dag extra voor jezelf ter beschikking. Er rest dan nog het probleem dat zonnepanelen in de winter amper iets genereren. Dat kan je dan oplossen met een micro-WKK ( warmtekrachtkoppeling ) die zowel je CV vervangt en ook nog eens stroom aan je thuisbatterijen kan leveren. Combineer je dit dan nog eens met een warmtepomp , dan kan zou je zelfs off-grid kunnen gaan , zelfs met het extra verbruik van een electrische wagen erbij ,  en dan nog eens minder stookolie of gas verbruiken dan met je klassieke CV installatie.

e-driver heeft gereageerd op dit bericht.
e-driver

De cijfers die de HLN krant hierboven heeft aangegeven schijnen blijkbaar helemaal niet te kloppen.  Eén windmolen genereert in de praktijk jaarlijks gemiddeld 4 GWh aan energie.  Om 5 miljoen auto's electrisch te laten rijden heb je dus om en bij de 4000 windmolens te plaatsen.

Redactie heeft gereageerd op dit bericht.
Redactie