Citaat van
Redactie op 17 januari 2024, 4:24 pm
Het aantal mensen dat de fiets voor minstens een deel van het woon-werk verkeer gebruikt blijft stijgen. In 2023 ging het om 39% van de werkende Belgen. Dat is een stijging van bijna 20% ten opzicht van de 33 in 2020. De studie is uitgevoerd door Acerta en gebaseerd op de gegevens van 340.000 werknemers.
Meer bedrijfswagen maar minder bedrijfskilometers
Het aantal mensen met een bedrijfswagen is ook in 2023 licht gestegen van 23% naar 23,5%. Toch daalt het aantal woon-werkverplaatsingen dat met de auto gebeurt van 78,3% naar 77,7%. Van de bedrijfswagens die rondrijden is 10,1% elektrisch. Dat lijkt erg weinig maar ten opzichte van de 3,2% in 2022 is dat meer dan maal 3.
Fiets vooral in combinatie met andere voertuigen.
15,3% van de werknemers doet het volledige traject met de fiets. De andere groep combineert met andere vormen zoals met de wagen, bus, trein of andere vormen van openbaar of gecombineerd vervoer.
Fietsvergoeding en elektrische fietsen zijn de motor voor deze evolutie
De duidelijke stijging van het aandeel van fietsen in het woon-werkverkeer is waarschijnlijk toe te wijzen aan vier belangrijke factoren
- De veralgemeende invoering van de fietsvergoeding
- De steeds verdere opkomst van elektrische fietsen
- De toename van de files
- De verbetering van de fietsinfrastructuur
Het aantal mensen dat de fiets voor minstens een deel van het woon-werk verkeer gebruikt blijft stijgen. In 2023 ging het om 39% van de werkende Belgen. Dat is een stijging van bijna 20% ten opzicht van de 33 in 2020. De studie is uitgevoerd door Acerta en gebaseerd op de gegevens van 340.000 werknemers.
Meer bedrijfswagen maar minder bedrijfskilometers
Het aantal mensen met een bedrijfswagen is ook in 2023 licht gestegen van 23% naar 23,5%. Toch daalt het aantal woon-werkverplaatsingen dat met de auto gebeurt van 78,3% naar 77,7%. Van de bedrijfswagens die rondrijden is 10,1% elektrisch. Dat lijkt erg weinig maar ten opzichte van de 3,2% in 2022 is dat meer dan maal 3.
Fiets vooral in combinatie met andere voertuigen.
15,3% van de werknemers doet het volledige traject met de fiets. De andere groep combineert met andere vormen zoals met de wagen, bus, trein of andere vormen van openbaar of gecombineerd vervoer.
Fietsvergoeding en elektrische fietsen zijn de motor voor deze evolutie
De duidelijke stijging van het aandeel van fietsen in het woon-werkverkeer is waarschijnlijk toe te wijzen aan vier belangrijke factoren
- De veralgemeende invoering van de fietsvergoeding
- De steeds verdere opkomst van elektrische fietsen
- De toename van de files
- De verbetering van de fietsinfrastructuur