Subsidies elektrische auto’s

Subsidies elektrische auto’s

Elektrische voertuigen zijn niet goedkoop. Het valt te verwachten dat met de stijging van het aantal aangekochte voertuigen de prijs gaat dalen maar alvorens dat gebeurt krijgen mensen die nu al de stap willen wagen in een aantal gevallen via subsidies een duwtje in de rug.

Deze pagina probeert je hier wegwijs te maken in de beschikbare subsidies en fiscale mogelijkheden.

 

calculator beeld

Als particulier in België heb je anno 2025 recht op enkele subsidies en fiscale voordelen bij de aankoop van een elektrische auto, afhankelijk van de regio waar je woont. Hieronder vind je een overzicht per gewest:


Vlaanderen

1. Subsidie voor particulieren (Vlaamse EV-premie)

  • Voor wie: Natuurlijke personen (particulieren) met hoofdverblijfplaats in Vlaanderen.

  • Voorwaarden:

    • De wagen moet 100% elektrisch zijn (BEV) of waterstof-elektrisch (FCEV).

    • De aankoop of leasing (min. 3 jaar) moet gebeuren bij een erkende verkoper in de EU.

    • Enkel voor voertuigen met cataloguswaarde ≤ €40.000.

  • Bedrag:

    • €5.000 voor een nieuwe elektrische wagen.

    • €3.000 voor een tweedehands elektrische wagen (eerste inschrijving min. 3 jaar geleden).

  • Beperking: Per persoon max. 1 premie per kalenderjaar, en max. 2 in totaal tot en met 2026.

  • Meer info en aanvraag: via https://www.vlaanderen.be (zoek op “EV-premie 2025”).

2. Belastingvoordelen in Vlaanderen

  • BIV (belasting op inverkeerstelling): €0

  • Jaarlijkse verkeersbelasting: €0 (voor BEV’s)


Brussel

  • Geen premie voor aankoop van elektrische voertuigen voor particulieren (enkel voor professionals in sommige sectoren).

  • BIV en verkeersbelasting: Niet afgeschaft, maar BEV’s betalen een laag tarief, meestal het minimumtarief (rond de €90-€100 per jaar, afhankelijk van vermogen).


Wallonië

  • Geen premie voor aankoop van elektrische voertuigen voor particulieren (wel steun voor bedrijven in sommige gevallen).

  • BIV en verkeersbelasting:

    • BEV’s betalen het minimumbedrag (ongeveer €100 voor BIV, en ca. €90 per jaar voor verkeersbelasting).

    • Geen vrijstelling zoals in Vlaanderen.


Belastingverminderingen voor particulieren (federaal niveau)

Momenteel zijn er geen federale belastingverminderingen voor de aankoop van een elektrische wagen door particulieren. De fiscale stimulansen zitten vooral in:

  • Lagere verbruikskosten

  • Vrijstelling van accijnzen (geen brandstof)

  • Regionale voordelen (zoals boven)


Extra: Premie voor laadpaal (Vlaanderen)

  • Als particulier kan je ook een belastingvermindering krijgen voor een slimme laadpaal.

  • Voorwaarden:

    • Privéaansluiting (niet publiek toegankelijk).

    • Slim gestuurd (laadt op op basis van capaciteit en tarieven).

    • Installatie tussen 1/1/2023 en 31/12/2024.

  • Fiscale aftrek: Tot 30% van de aankoop- en installatiekost, geplafonneerd op €1.500.


Samengevat:

Gewest Premie aankoop BIV Verkeersbelasting Laadpaal-aftrek
Vlaanderen ✅ Ja (€5.000/€3.000) €0 €0 ✅ Ja (tot 30%)
Brussel ❌ Nee Minimaal Minimaal ❌ Nee
Wallonië ❌ Nee Minimaal Minimaal ❌ Nee

 

aftrekbaarheid van elektrische wagens

Voor vennootschappen en zelfstandigen is de situatie anders

Voor vennootschappen in België zijn er in 2025 verschillende fiscale voordelen en subsidies bij de aankoop van een elektrische wagen. Deze verschillen van de voordelen voor particulieren en zijn vooral gericht op fiscale aftrekbaarheid, vrijstelling van BIV/verkeersbelasting en eventuele premies (regionaal).

Hieronder vind je een volledig overzicht:


1. Fiscale aftrekbaarheid (federaal)

De belangrijkste fiscale incentive voor vennootschappen is de aftrekbaarheid van autokosten in de vennootschapsbelasting.

🔋 100% elektrische wagens (BEV/FCEV)

  • 100% fiscaal aftrekbaar als ze ten laatste in 2026 aangekocht worden.

  • Vanaf 2027 daalt dit geleidelijk:

    • 2027: 95% aftrekbaar

    • 2028: 90%

    • 2029: 82,5%

    • 2030: 75%

    • 2031 en later: 67,5%

👉 Let op: deze percentages gelden voor aankopen vanaf 1 januari 2026. Wagens gekocht voor eind 2025 blijven 100% aftrekbaar.

Hybride wagens (PHEV)

  • Beperkte aftrekbaarheid: de brandstofkosten (benzine/diesel) zijn sinds 2023 nog max. 50% aftrekbaar.

  • Vanaf 2026 zakt ook de algemene fiscale aftrekbaarheid.


2. BIV en verkeersbelasting (regionaal)

Vlaanderen:

  • Vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor elektrische wagens.

Brussel & Wallonië:

  • Geen vrijstelling, maar BEV’s betalen het minimumbedrag, doorgaans rond de €100 BIV en €90 verkeersbelasting.


3. Premies en subsidies voor bedrijven (regionaal)

Vlaanderen:

Er is geen directe premie voor bedrijven die elektrische wagens kopen. Wél zijn er:

  • Ecologiepremies voor milieuvriendelijke investeringen (voor grote bedrijven in sectoren als transport, bouw, enz.).

  • Vlaio-steun (voor bepaalde kmo’s en zelfstandigen), niet specifiek voor voertuigen, maar mogelijk voor randinfrastructuur zoals laadpalen.

Brussel:

  • “Leefmilieu Brussel” subsidie voor zelfstandigen, vzw’s en KMO’s voor de overstap naar elektrische voertuigen (inclusief bestelwagens):

    • Bedragen tot €15.000 per voertuig, afhankelijk van type en onderneming.

    • Enkel bij vervanging van een vervuilend voertuig.

    • Beperkt tot ondernemingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

    • Meer info: leefmilieubrussel.be

Wallonië:

  • In sommige gevallen subsidies voor bedrijven, met name via het Plan Climat-Air-Énergie en SPW Économie voor vlootvergroening (vooral voor lichte vrachtwagens).

  • Sterk afhankelijk van grootte en sector van het bedrijf.


4. Investeringsaftrek (federaal)

Voor elektrische voertuigen en laadstations:

A. Energie-investeringsaftrek (13,5%)

  • Enkel voor zelfstandigen en KMO’s.

  • Voor milieuvriendelijke investeringen (zoals BEV’s en laadinfra).

  • Voorwaarden:

    • Moet voldoen aan technische criteria.

    • Aangemeld bij de overheid via een specifiek formulier.

B. Laadinfrastructuur

  • Extra aftrek tot 150% mogelijk voor publiek toegankelijke laadpalen (tussen 1/9/2021 en 31/8/2024).

  • Voor niet-publieke laadpunten: beperkte aftrekbaarheid, maar nog steeds voordelig in combinatie met andere voordelen.


🔁 Samenvatting voor vennootschappen in 2025

Voordeel BEV Hybride (PHEV)
Fiscale aftrekbaarheid ✅ 100% (tot eind 2025) ⚠️ Beperkt, dalend
BIV en verkeersbelasting (VL) €0 Normaal tarief
BIV en verkeersbelasting (BW/W) Minimumtarief (~€90) Normaal tarief
Regionale subsidies Brussel: ✅ max. €15.000 ❌ of beperkt
Investeringsaftrek ✅ 13,5% of meer
Laadpaalinvesteringen ✅ Fiscaal voordelig
BIV
5 1 Stem
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Mark
Mark
6 Jaren ago

De premie is ook geldig voor éénmanszaken, de aftrekbaarheid is wel beperkter dan bij vennootschappen.
Check it out on : https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-een-nieuw-zero-emissie-voertuig

“Zelfstandigen (eenmanszaken) kunnen een premie krijgen op voorwaarde dat het voertuig niet wordt aangekocht door een rechtspersoonlijkheid (bijv. bvba, cbva, Commanditaire Vennootschap, Landbouwvennootschap, nv, VOF). Bij overdracht of inbreng van een wagen in een rechtspersoon binnen de 3 jaar na eerste ingebruikname moet de premie terugbetaald worden.”

1
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x