Als het aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem ligt zullen vanaf 2026 enkel nog wagens met zero-emissie fiscaal aftrekbaar zijn.
Uitvoering regeerakkoord
In het regeerakkoord van de huidige staat dat vanaf 2026 alle bedrijfswagens broeikasvrij moeten zijn. Op die manier wil de overheid het gehele wagenpark verduurzamen aangezien deze bedrijfswagens nadien hun weg vinden naar de particuliere markt. Om deze doelstelling te halen wil Van Peteghem gaan werken met de fiscaliteit. Wagens die wel nog broeikasgassen uitstoten zullen niet langer fiscaal aftrekbaar zijn en derhalve niet meer aantrekkelijk zijn voor de bedrijven.
Ook impact voor privé-markt.
Het voorstel heeft ook verstrekkende gevolgen voor particuliere wagen-bezitters. Zij zullen immers geen recht meer hebben op de kostenaftrek voor woon-werkverkeer indien het vervoersmiddel dat ze daarvoor gebruiken niet emissie-vrij is.
Ook werken op de laadinfrastructuur
De regering snapt duidelijk dat een dergelijke drastische verandering enkel mogelijk is indien er ook op het vlak van de laadpalen iets gaat gebeuren. Op dit moment zijn er veel te weinig oplaadmogelijkheden om een vlotte elektrische mobiliteit mogelijk te maken. Zowel voor particulieren als voor bedrijven zullen er dus fiscale stimuli komen om laadpalen te plaatsen en deze eventueel beschikbaar te maken voor anderen.
Als het aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem ligt zullen vanaf 2026 enkel nog wagens met zero-emissie fiscaal aftrekbaar zijn.
Uitvoering regeerakkoord
In het regeerakkoord van de huidige staat dat vanaf 2026 alle bedrijfswagens broeikasvrij moeten zijn. Op die manier wil de overheid het gehele wagenpark verduurzamen aangezien deze bedrijfswagens nadien hun weg vinden naar de particuliere markt. Om deze doelstelling te halen wil Van Peteghem gaan werken met de fiscaliteit. Wagens die wel nog broeikasgassen uitstoten zullen niet langer fiscaal aftrekbaar zijn en derhalve niet meer aantrekkelijk zijn voor de bedrijven.
Ook impact voor privé-markt.
Het voorstel heeft ook verstrekkende gevolgen voor particuliere wagen-bezitters. Zij zullen immers geen recht meer hebben op de kostenaftrek voor woon-werkverkeer indien het vervoersmiddel dat ze daarvoor gebruiken niet emissie-vrij is.
Ook werken op de laadinfrastructuur
De regering snapt duidelijk dat een dergelijke drastische verandering enkel mogelijk is indien er ook op het vlak van de laadpalen iets gaat gebeuren. Op dit moment zijn er veel te weinig oplaadmogelijkheden om een vlotte elektrische mobiliteit mogelijk te maken. Zowel voor particulieren als voor bedrijven zullen er dus fiscale stimuli komen om laadpalen te plaatsen en deze eventueel beschikbaar te maken voor anderen.