De elektrische auto is in opmars, maar hoe zit het met tweedehands elektrische auto’s?
We kunnen met geen mogelijk om de elektrische auto heen. De meeste autofabrikanten zitten aan de tekentafel om nieuwe volledig elektrische auto’s in de productie te krijgen en menig consument houdt de prijzen van de stekkerauto’s nauwlettend in de gaten. Dat mag ook wel, want hoewel elektrisch rijden aantrekkelijk en goedkoop is, is de aanschafprijs van zo’n groene wagen een flinke drempel. Niet iedereen telt even € 40.000 of meer voor een auto neer.
Er komen veel betaalbare modellen op de markt in 2020, maar tegelijkertijd is de elektrische occasie ook een mogelijkheid. Wat zijn de opties en waar moet je nou echt op letten?
Betaalbaar staat gelijk aan Koreaans – maar niet lang meer
Wie een betaalbare elektrische auto wil, komt bij de Koreaanse merken (Kia en Hyundai) terecht, die middenklassers op de markt gebracht hebben tegen aantrekkelijke prijzen. De Europese merken (vooral PSA en Volkswagen, waar ook Skoda en Seat onder vallen natuurlijk) gaan nu ook eindelijk inzetten op betaalbare modellen. Dat betekent zo ongeveer een Volkswagen Golf, maar dan zonder verbrandingsmotor.
Daarnaast komen meer aanbieders de markt op, zoals MG. Ooit een Britse autofabrikant, maar tegenwoordig een volledig Chinese business die naar Europa wil omdat de groeikansen in China opdrogen.
Dus: wachten tot de nieuwe modellen op de markt komen?
De meeste modellen hebben nog geen releasedatum meegekregen. In het geval van de Chinese EV is niet eens bekend of deze naar Europa komt of kan komen met het oog op de kwaliteitseisen op de Europese markt die aanzienlijk hoger zijn dan het geval is in China.
Wachten op de nieuwe modellen kan een aantrekkelijk idee zijn, maar nu de regels rond belastingvoordeel veranderd zijn in België, kan het lonend zijn om naar een gebruikte elektrische auto te kijken. Juist, een occasie, ofwel een tweedehands EV.
De occasionmarkt is opengebroken – maar dat is niet altijd een voordeel
Nieuwe elektrische auto’s zijn al een tijdje niet meer de enige optie voor de automobilist die groen wil kiezen. Tweedehandse modellen zijn immers al veelvuldig beschikbaar, en het aanbod neemt alleen maar toe. De duurdere modellen worden namelijk vooral als zakelijke lease aangeboden. Wanneer het leasecontract afloopt, kiest het bedrijf in de meeste gevallen voor een recenter model en komt het huidige model op de markt te staan.
Dit is de ideale situatie wanneer je op zoek bent naar een gebruikte elektrische auto. Deze modellen zijn namelijk dealeronderhouden. Kwalitatieve vervangende onderdelen, aandacht voor de levensduur van de auto en extra aandacht voor de autobanden die extra te verduren hebben onder de EV.
Daarnaast hebben de zakelijke rijders vaak een ‘thuislader’ op het werk, wat bevorderlijk is voor de levensduur van de accu. Bij normaal laden wordt de accu namelijk minder warm en dat is goed met het oog op de slijtage.
En particulier kopen van een tweedehands auto?
Een tweedehands elektrische auto kopen via een particulier is uiteraard ook een optie. In dat geval is het zaak om extra aandacht te hebben voor een aantal punten:
- Het onderhoudsboekje.
- De staat van de banden.
- De manier waarop de accu geladen is.
- De garantiepapieren.
Het onderhoudsboekje
De motor van een elektrische auto is minder onderhevig aan slijtage. Het meeste werk wordt verricht door magneten, dus geen bewegende onderdelen zoals het geval is in een verbrandingsmotor. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen onderhoud gepleegd hoeft te worden. Koop je een elektrische auto die meer dan een jaar geen onderhoudsbeurt of check-up gehad heeft, dan weet je eigenlijk nooit wat je in huis haalt. En laten we eerlijk zijn, inzien van het onderhoudsboekje is wel het minste dat je mag vragen bij het kopen van een auto.
De staat van de banden
Is de auto niet dealeronderhouden, dan kan het zo zijn dat de vorige eigenaar te weinig aandacht besteed heeft aan de banden. De banden onder een elektrische auto hebben veel te verduren. Enerzijds vanwege het hogere gewicht van de elektrische wagen, anderzijds vanwege de veel hogere koppel, waardoor mensen net wat sneller sportief optrekken en dat kost simpelweg rubber. Houd daar rekening mee wanneer je een bod doet op een gebruikte auto.
De manier waarop de accu geladen is en de garantiepapieren
Hoe lang de accu van een elektrische auto precies meegaat, dat is niet bekend. De verwachte levensduur is de afgelopen maanden alleen maar positief bijgesteld en dat is een goed teken. Toch moet hier een kanttekening bij gemaakt worden. Snel laden is een manier om de accu binnen korte tijd 80% vol te krijgen, maar het is niet goed voor de levensduur van de accu. Hoe langzamer een batterij opgeladen wordt, hoe beter het is. Let op: hoe groter de capaciteit van de accu, hoe kleiner de nadelige gevolgen zijn. Ook zorgen actieve koelingssystemen ervoor dat de nadelen afgezwakt worden.
Nu kun je de eigenaar vragen hoe de auto geladen werd de afgelopen tijd, maar de vraag is of je een eerlijk antwoord krijgt. Daarom is het beter om te vragen of er een thuislader aanwezig is. Is dat het geval, dan is de kans groot dat er (vaak) op een normale manier geladen is, met minder slijtageslagen voor de accu.
Vraag direct even of de garantiepapieren er zijn. De meeste autofabrikanten geven namelijk een aantal jaar (meestal 8) garantie, of een bepaald aantal kilometers.
Nog even over dat laden van een tweedehands elektrische auto
Kies je voor een gebruikte elektrische auto aan de hand van bovenstaande lijst, dan is er nog een punt dat je in de gaten moet houden. De eerste generaties van de elektrische auto’s hebben een wat beperkt bereik en kunnen uitsluitend traag geladen worden (10 uur voor een volle accu). Wil je ook snel kunnen laden – omdat je dit echt nodig hebt – dan heb je een elektrische auto nodig met een CSS-stekker. Heeft de auto deze stekker niet, dan is snel opladen onmogelijk.
Dus: kiezen we voor de gebruikte elektrische auto?
Een gebruikte elektrische auto kan elektrisch rijden een haalbare kaart maken wanneer de nieuwe modellen te duur zijn. Let wel op: in 2020 komen verschillende nieuwe modellen op de markt die een lagere aanschafprijs hebben dan het huidige aanbod aan nieuwe elektrische auto’s, máár deze prijzen zijn vaak zonder alle mogelijke opties en er kunnen kinderziektes in de auto’s zitten, die je niet (meer) tegenkomt bij de gebruikte wagens die volledig op stroom rijden.