71 Miljoen Euro vers kapitaal voor Belgische e-bike Cowboy
Fietsen in het algemeen en elektrische fietsen in het bijzonder zijn “hot” Dat blijkt opnieuw uit de grote kapitaalsinjectie van 80 miljoen dollar die de Belgische Start-up Cowboy mocht ontvangen. De Investeerders zijn Exor, HCVC en Siam Capital. Partijen die ook voordien al aan boord waren bij Cowboy. Met dit bedrag komt het totaal opgehaalde kapitaal op 120 miljoen dollar. Een gigantisch bedrag maar toch nog steeds minder dan de 182 miljoen dollar die de Nederlandse concurrent VanMoof tot nu toe ophaalde.
Heel wat plannen.
Het geld zal worden ingezet voor heel wat verschillende dingen. Zo wil het bedrijf de productie gaan opschalen maar er wordt ook heel wat geïnvesteerd in R&D. Ook de app en de abonnementendienst worden verder ontwikkeld. Rond eventuele plannen voor een speed pedelec blijft CEO Adrien Roose vaag. Se missie blijft het verbeteren van transport binnen steden. Of een speed pedelec daarin pas kan op dit moment niet worden bevestigd.
100.000 klanten
Hoeveel fietsen Cowboy verkocht heeft blijft een goed bewaard geheim. De ambitie is om in 2023 de kaap van 100.000 klanten te ronden en winstgevend te worden. Om dat te doen wordt er gekeken naar de buitenlandse markten. Nu reeds verkoopt Cowboy het meeste fietsen in Duitsland. Nederland is de 2de belangrijkste afzetmarkt en België staat pas op 3.
Cowboy 4
Het meest recente model van Cowboy is de Cowboy 4. Het kwam in mei 2021 op de markt en kost in zijn basisversie 2.590 €. Het doel van het bedrijf blijf om op termijn een elektrische fiets van 999 € op de markt te kunnen brengen.
25 miljoen Euro Verlies
Het versie kapitaal was broodnodig voor Cowboy. Uit de cijfers blijkt dat de onderneming in 2020 11,75 miljoen Euro verlies leed. In 2019 ging het om een verlies van 8,6 miljoen Euro. Sinds de oprichting loopt het verlies op tot zo een 25 miljoen Euro. Deze negatieve cijfers blijken de investeerders echter duidelijk niet af te schrikken.
Bron: De Tijd & RTL Nieuws