Je Elektrische auto laden is niet altijd even eenvoudig
In België bestaat er geen officiële registratie van laadpalen. Niemand weet dan ook exact hoeveel laadpalen er nu zijn. De schattingen lopen uiteen van 1.500 tot 2.000. Dat is minder dan de helft van wat je alleen al in de stad Amsterdam vindt.
Volgens Luc Lebon van Blue Corner is een van de problemen de hoge investeringskost die slechts mondjesmaat wordt terugverdiend via een betaalsysteem met abonnementen. De klassieke spelers op deze markt moeten het speelveld nog leren kennen. maar stap voor stap is dat wel het geval. Zo zagen we recent Octa+ instappen in het kapitaal van blue corner (en zo kocht Shell ook NewMotion)
Door de inbreng van deze kapitaalkrachtige spelers ontstaat er meer stabiliteit in de markt en is het makkelijker om een lange termijn visie te ontwikkelen. Het is immers een kapitaalintensieve markt. Een laadpaal kost al snel 4.000 à 5.000 euro en je verdient deze maar traag terug via de bijdragen van mensen die bij jou komen laden. Daar komt nog eens bij dat de administratie voor het aanvragen en plaatsen van zo een paal ook behoorlijk complex is. Aan de andere kant zien we gelukkig een spectaculaire opmars van het aantal mensen dat elektrisch rijdt. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de terugverdientijd daalt.
Een ander probleem is de wildgroei van systemen. Gelukkig zien we de laatste tijd dat er meer en meer geëvolueerd wordt naar een uniform systeem wat de gebruiksvriendelijkheid enorm zal verbeteren. Ondertussen kunnen de klanten meestal met één betaalkaart bij de meeste laadpunten terecht en is er ook op het vlak van gebruikte stekkers een veel grotere uniformiteit.
Er is echter nog heel wat werk aan de winkel. De gebruiksvriendelijkheid en transparantie bij de laadpalen kan nog sterk verbeteren. Meer uniformiteit op het vlak van positie van aansluiting op de wagen zou zeker één en ander verbeteren en ook klinkt de roep om op te treden tegen foutparkeerders steeds luider.
Bron: Trends