Laadpalen

Ok. Je hebt eindelijk die fantastische elektrische wagen gekocht. Net zoals bij een traditionele wagen met verbrandingsmotor moet je uiteraard op regelmatige tijdstippen gaan laden. Dat kan op verschillende manieren. Je kan een laadpas aanschaffen en gaan laden aan openbare laadpalen maar je kan er ook voor opteren om zelf een laadpaal te plaatsen. Ik-rij-elektrisch zet even op een rijtje waarom je dit zou moeten overwegen en welke keuzes je kan maken.

Laadpalen

Waarom kiezen voor een laadpaal?

1: Veiligheid

Regelmatig thuisladen langs het gewone stopcontact is geen goed idee. Het traditionele stopcontact is niet gemaakt om gedurende een lange tijd een hoge stroom te leveren. Als een vriend of kennis eens aan je gewone stopcontact wil “bijtanken” dat is dat waarschijnlijk geen probleem maar het systematisch opladen van een elektrische wagen via een gewoon stopcontact is sterk af te raden.

2: Snelheid

Laden via het traditionele stopcontact is naast onveilig ook gewoon traag. Een openbare of eigen laadpaal kan je wagen veel sneller opladen. De snelheid waarmee zo een paal werkt hangt af van het aantal Ampère dat er wordt geleverd, de voltage en het aantal fasen waarover je beschikt (1 of 3 fasen) Kort door de bocht kan je zeggen dat hoe meer ampère en hoe meer volt, hoe sneller je zal laden. Bij het beslissen over een eigen laadpaal vergelijk je de snelheid best in het aantal kilometer actieradius er per uur bij komt.

Welke keuze moet je maken

Paal of wandmodel

De namen zeggen het zelf, een paalmodel staat op een paal, een wandmodel hangt tegen een wand. De keuze tussen beiden is puur praktisch. Qua functionaliteit kan alles wat een wandmodel kan, ook in een paalmodel worden gestopt en vice versa.

Slimme paal

Een slimme paal heeft een aantal bijkomende voordelen. Zo kan je duidelijk zien hoeveel stroom je wagen heeft gebruikt. Bovendien kan je het laden ook sturen. Bijvoorbeeld enkel op momenten dat er voldoende zonne-energie wordt geleverd van eventuele panelen op je dak, of enkel op momenten dat er weinig ander verbruik is. Uiteraard heeft de keuze voor een slimme paal ook impact op de kostprijs.

Vergunning nodig?

een laadpaal van mobilityPlusAls je de paal én je wagen op privéterrein kan plaatsen dan heb je in principe geen vergunning nodig. Is dat niet het geval dan heb je wel een vergunning nodig die je bij de gemeente kan verkrijgen. In dat geval zal men ook verwachten dat de paal publiek beschikbaar wordt gesteld. Het voordeel van dat laatste is dat je eventueel nog wat kan terugverdienen via het verkopen van je eigen stroom. Dit geldt jammer genoeg niet voor particulieren aangezien zij niet BTW plichtig zijn.

Subsidie?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland is er in België geen algemeen subsidiebeleid voor het plaatsen van laadpalen. In een aantal gevallen zoals in Gent kan je wel een subsidie tot € 1.000 krijgen voor het plaatsen van publieke laadpalen op bedrijfsterreinen.

Wat koste een laadpaal.

Alles hangt af van wat je juist wil? Als je kijkt naar de basismodellen zonder functionaliteit dan spreek je over een prijs tussen de 600 & 800 Euro. Heb je echter nood aan een hogere snelheid, energiemanagement (slimme laadpaal), meerdere laadpunten en snelle services dan kan de prijs snel oplopen.

Waar kopen

De keuze van een laadpaal is sterk afhankelijk van het type wagen en het type elektriciteitsnet dat je thuis hebt. Je laat je best adviseren door een erkende leverancier.

Er zijn heel wat leveranciers van elektrische laadpalen zoals onder andere: Radius, EDI – Electric by D’Ieteren,  MobilityPlus, CenEnergy en NewMotion.