Auto

Prijzen van elektrische wagens in vrije val op de tweedehandsmarkt

De prijzen van elektrische voertuigen (EV’s) op de tweedehandsmarkt zijn de laatste tijd fors gedaald. Sinds november 2022 is de gemiddelde prijs voor een tweedehands elektrische auto op platforms zoals Autoscout24 in vrije val. Waar de gemiddelde prijs in november 2022 nog rond de €60.000 lag, zien we in maart 2024 dat deze prijs is gezakt tot onder de €50.000. Ook plug-in hybrides volgen een vergelijkbare trend, met prijzen die dalen van boven de €50.000 naar ongeveer €45.000.

Overaanbod op de Tweedehandsmarkt

Een belangrijke reden voor deze prijsdaling is het groeiende aanbod van tweedehands EV’s. Sinds september 2022 is het aanbod van tweedehands elektrische auto’s explosief gestegen. Waar er toen nog ongeveer 2.000 elektrische tweedehandsvoertuigen te vinden waren in België, is dat aantal inmiddels gegroeid tot meer dan 6.000. Vooral modellen zoals de Porsche Taycan en Tesla Model 3 domineren het aanbod, maar ook goedkopere modellen zoals de Nissan Leaf en MG ZS EV worden steeds vaker aangeboden. Het zijn deze goedkopere modellen die de gemiddelde prijs omlaag trekken.

Ex-Leasingwagens beginnen pas nu op de markt te komen

De markt staat echter nog aan het begin van wat een ware golf van ex-leasingwagens kan worden. Veel elektrische voertuigen die rond 2020 populair werden in de zakelijke markt, komen nu na een gemiddelde leasingtermijn van vier jaar op de tweedehandsmarkt terecht. Deze toestroom van ex-leasingwagens zal het aanbod verder vergroten en de prijzen waarschijnlijk nog competitiever maken.

De Toekomst: Betaalbare EV’s in Aantocht

Daarnaast staan er een aantal nieuwe, betaalbare elektrische auto’s op het punt om de markt te betreden. Modellen zoals de Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3, en Volkswagen ID.2 worden verwacht met een basisprijs van onder de €25.000. Deze nieuwe instapmodellen zullen naar verwachting een positieve invloed hebben op de tweedehandsmarkt, omdat ze moderne technologieën bieden tegen betaalbare prijzen.

Uitdagingen voor de Leasemaatschappijen

De prijsdaling van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt heeft echter ook gevolgen voor leasemaatschappijen. De restwaarde van EV’s blijkt in veel gevallen lager te zijn dan verwacht, soms zelfs meer dan 40% lager dan vergelijkbare benzinemodellen. Dit zet de winstgevendheid van leasemaatschappijen onder druk, vooral omdat zij een groot deel van hun vloot elektrisch hebben gemaakt. Dit probleem wordt verder verergerd door de recente prijsverlagingen van Tesla, wat de doorverkoopwaarden van elektrische voertuigen nog verder doet dalen.

De Onzekere Toekomst van EV’s op de Tweedehandsmarkt

De onzekerheid rondom de batterijduur en de hoge vervangingskosten spelen ook een rol in het afnemende vertrouwen in tweedehands EV’s. Oudere batterijen verliezen capaciteit, en zodra deze onder de 70% zakt, is vervanging vaak onvermijdelijk. Een betrouwbaar batterijcertificaat, dat gepland staat voor 2027, zou kunnen helpen om het vertrouwen van consumenten in de tweedehandsmarkt te herstellen.

Conclusie

De dalende prijzen van elektrische voertuigen op de tweedehandsmarkt bieden kansen voor kopers, maar vormen tegelijkertijd uitdagingen voor leasemaatschappijen en de bredere EV-industrie. Terwijl de markt zich verder ontwikkelt en nieuwe, betaalbare modellen hun intrede doen, blijft het afwachten hoe deze trends zich op de lange termijn zullen uitspelen. Eén ding is zeker: de tweedehandsmarkt voor EV’s zal in de komende jaren nog verder evolueren, met potentieel aanzienlijke gevolgen voor zowel kopers als verkopers.

0 0 Stemmen
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x