Tesla 24% efficienter dan audi e-tron
Nextmove, Duitslands belangrijkste verhuurmaatschappij voor elektrische wagens heeft heeft 3 elektrische premium SUV’s onderworpen aan een vergelijkende test. Het gaat om de Tesla Model X (90D), de Jaguar I-Pace en de Audi e-tron. In de test werden de 3 wagen op hetzelfde moment over hetzelfde stuk Duitse autostrade gestuurd. Daaruit bleek dat het verbruik van de Jaguar en de Audi tot een kwart hoger lag dan dat van de Tesla.
Alledaagse omstandigheden.
De test van nextmove werd uitgevoerd onder alledaagse omstandigheden. In tegenstelling tot veel andere tests werd er niet gewerkt onder theoretische laboratoriumomstandigheden. De wagens werden gewoon de weg opgestuurd om op hetzelfde moment, onder dezelfde omstandigheden hetzelfde stuk route af te leggen.
De buitentemperatuur was gemiddeld 8 graden en de binnentemperatuur werd in elke wagen op 20° gezet. Het verbruik werd enkel gemeten op een stuk van 87 kilometer autosnelweg waar de gemiddelde snelheid van de 3 wagen 120 km/u was. De maximale snelheid was 130 km/u. De wagens reden in een soort konvooi met voldoende afstand tussen de wagen om slipstream effecten uit te sluiten. Tenslotte moesten de chauffeurs tijdens de trip wisselen van wagen om ook die effecten uit te sluiten.
tot 25% meer verbruik
De Tesla model X presteerde duidelijk het best in deze test. Met ee gemiddeld verbruik van 24,8 kWh per 100 kilometer deed hij 23% beter dan de Audi e-tron die strandde op een verbruik van 30,5 kWh/100 km. De Jaguar presteerde het zwakste met 31,3 kWh/100 km.
Tesla scoort het beste qua actieradius
Een logisch gevolg van dit resultaat is dat de Tesla het beste scoort op vlak van actieradius. Voor de Model X komen we op een range van 339 kilometer. Daar komt bij dat dit model van de Tesla model X (90D) niet langer verkrijgbaar is. Je moet dus vergelijken met de 100D. In dat geval is krijg je nog 50 kilometer extra bonus ten opzichte van de e-tron. De Audi haalt 274 kilometer met een volle batterij en de Jaguar is opnieuw rode lantaarn met 272 kilometer.
25% duurder qua verbruik.
Het hoeft niet gezegd dat, gezien het hogere verbruik van de Audi e-tron en de Jaguar i-pace de kost per kilometer aan elektriciteit ook evenredig hoger uitkomt.
Audi wint een beetje terug met de laadsnelheid
Wat hier niet in rekening werd genomen is de laadsnelheid. Het kan wel zijn dat je batterij sneller leeg is, als je sneller kan laden dan kan je een deel van die tijd terugwinnen als het gaat om langere afstanden. Hier heeft Audi een potentieel voordeel omdat deze wagen sneller kan laden. De eerlijkheid gebiedt ons wel te zeggen dat er momenteel heel weinig snelladers zijn in Europa die de e-tron het volledige potentieel van zijn laadsnelheid kunnen laten benutten.
Bron: Nextmove