5 procent elektrische wagens in 2030
Volgens het Belgische planbureau gaat het aantal elektrische wagens in de komende 11 jaar slechts beperkt stijgen. Als de statistici gelijk krijgen zal tegen 2030 slechts 5% van de wagens 100% elektrisch zijn. Dit staat uiteraard in schril contrast met de Vlaamse ambitie om tegen 2020 7,5% zero-emissie-voertuigen te gaan verkopen.
33% hybride
Voor de hybrides ziet het planbureau een betere toekomst. Het valt echter sterk te betwijfelen of dit zal volstaan. Het planbureau gaat ervan uit dat, op het beste moment 33% van de rondrijdende wagens hybride zullen zijn. Dat houdt in dat, naast de elektrische wagen nog steeds meer dan 50% van de rondrijdende wagens een gewone verbrandingsmotor zal hebben. Meer zelf, als het rapport gelijk krijgt dan zal de dieselmotor in de komende jaren de benzinemotor terug inhalen.
Wie krijgt gelijk?
Deze cijfers maken in ieder geval duidelijk dat, als er niets gebeurd, de Belgen onmogelijk de doelstellingen van een aantal internationale verdragen kunnen halen. Er zal voor de politiek dan ook niets anders opzitten dan een aantal ondersteunende maatregelen uit te breiden of te verlengen. Daarnaast is het ook zo dat, naargelang het aantal elektrische wagens overal ter wereld toeneemt, we een belangrijke daling van de kostprijs mogen verwachten. Ook deze evolutie zal natuurlijk een belangrijke impact hebben op de aankoopbereidheid van de Belgen. Er ligt in ieder geval een belangrijke verantwoordelijkheid in de handen van de Belgische politici. Het is dringend tijd om de nodige transparantie te creëren naar onder andere toekomstige fiscaliteit maar ook naar het uitbouwen van het laadnetwerk en het uniformiseren van de laadsystemen.
Schaf van regeringszijde de subsidies voor salariswagens met verbrandingsmotor ( incluis hybride ) af en behoud die voor electrische wagens. Na 5 jaar rijden er in Vlaanderen volgens mijn natte vinger minstens 100.000 EV’s rond.