Elektrisch laden: Kijk uit waar je laadt

Iedereen die met een elektrische wagen rijdt en niet alleen thuis laadt weet het natuurlijk al lang. Je wagen opladen kan heel erg verschillen van prijs afhankelijk van de plaats waar je dat doet, of beter gezegd afhankelijk van de laadinfrastructuur die je gebruikt. VAB heeft deze materie nu wat verder onderzocht.

Methode

Het uitgangspunt is kijken wat de stroom kost om een elektrische wagen 100 kilometer te laten rijden. Bij ICB wagens is dat behoorlijk eenvoudig. Je neemt het gemiddelde verbruik van de wagen en kijkt naar de brandstofkost en je hebt het resultaat. Voordeel hier is dat de brandstofkost behoorlijk uniform is. De overheid legt een maximumprijs op en verder kunnen de leveranciers een korting geven maar laat ons zeggen dat de brandstofprijs slecht beperkt verschillen vertoont tussen een “dure” pomp en een “goedkope” pomp.

Bij elektrisch laden is dit helemaal anders. Daar is de markt omzeggens vrij. De aanbieder van de laadinfrastructuur kan naar eigen goeddunken het tarief bepalen. Als je je niet goed informeert kan je dus voor grote verassingen komen te staan. 

In het onderzoek is de VAB uitgegaan van het gemiddelde verbruik van een Nissan Leaf zijnde ongeveer 18 kWh. In het onderzoek werd echter geen rekening gehouden met  mogelijkheden. Namelijk het thuisladen in een situatie waar de zonnepanelen overproductie doen (met andere woorden je hebt meer elektriciteit dan je kan gebruiken) en het feit dat er nog steeds een aantal locaties zijn waar je gratis kan laden (sommige parkings, winkels en specifieke locaties)

Het gaat dus steeds om locaties waar je dient te betalen om te laden.

Resultaten

Als je niet beschikt over gratis stroom dan kan de goedkoopste methode van laden tot  keer goedkoper zijn dan de duurste. Weet daarbij dat je in het laatste geval bijna altijd duurder af bent dan de prijs per  kilometer bij een gewone verbrandingsmotor. Het dient wel gezegd dat de duurdere opties meestal een veel snellere laadtijd bieden.

Kost om kWh te laden (= 100 kilometer rijden)
Locatie Laadtijd gemeten € per kWh Kost in Euro
Thuis / Stopcontact 7u 48 minuten 0,19 3,42
Thuis / Wallbox 1-fasig 230 volt 2u 32 minuten 0,19 3,42
Op het werk 3 fasig 400 V 1u 40 minuten 0,11 1,98
Laadpaal basis 2u 32 minuten 0,35 6,3
snellaadpaal 1u 13 minuten 0,65 11,7
conclusie

Een elektrische wagen kan, naast beter voor het milieu, ook beter zijn voor de portefeuille als je oplet waar je laadt. In de Ideale situatie beschik je over meer elektriciteit dan je standaard gebruikt. Is dat niet het geval dan zorg je best voor een wallbox thuis of zorg je dat je kan opladen op het werk. De snellaadpalen zorgen ervoor dat je sneller terug op de baan kunt maar ze nemen ook een veel grotere hap uit je budget. In het laatste geval is het immers regelmatig zo dat je elektrische wagen qua kost per kilometer duurder uitvalt dan een klassiek alternatief.

 

Volg ons of like ons.
error

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
hendrik Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
hendrik
Member
hendrik

En waar zou die ‘snellaadpaal’ staan waar je maar 18 kWh kan laden op 1u13?? Ik dacht eerst dat het 0u13 was (een tikfout). Maar neen, in het originele verslag van VAB stond het ook zo.