Premiepot Vlaamse overheid slechts voor 1/3 opgebruikt.
De Vlaamse overheid heeft, in het kader van de klimaatdoelstellingen de ambitie om het aantal verkochte zero-emissie-voertuigen op 7,5% te krijgen. Een ambitieus plan, zeker als je weet dat in 2018 slecht 1,94% van het aantal verkochte wagens zero-emissie-wagens waren. Daarnaast blijkt ook dat men er niet in slaagt om de voorziene subsidiepot voor de aankoop van dergelijke voertuigen te gaan opsouperen.
In 2018 was er 5 miljoen voorzien aan mogelijk te verdelen premies maar het aantal aanvragen was veel lager dan geanticipeerd.
- 415 premies voor een elektrische wagen: 1.432.000 €
- 71 premies voor elektrische moto’s: 101.369 €
- 484 premies voor elektrische bromfietsen: 320.499 €
dat brengt het totaal op 1.853.868 Euro of 37% van de voorziene premiepot.
Uiteraard zijn er in 2018 in Vlaanderen meer elektrische wagens verkocht (3.648 om exact te zijn) maar het merendeel daarvan kwam terecht in een vennootschap en heeft dus geen recht op een eventuele premie.
Vlaanderen verlengt premiestelsel
De premie voor zero-emissie-voertuigen werd door vlaanderen ingevoerd in 2016. Op dat moment was de premie 5.000 Euro en het was de bedoeling om deze af te bouwen naar € 2.000 in 2019. Door het geringe succes besliste de overheid in februari 2018 echter dat de premie voor 2018 en 2019 op de op dat moment geldende 4.000 Euro zou blijven staan.
Meer voor goedkope auto
Het bedrag van de premie hangt af van de prijs van de wagen. Voor een elektrische auto tot 31.000 euro krijg je de maximale subsidie van 4.000 euro. Is de auto duurder dan daalt de subsidie naar 3.500, vervolgens 2.500 en tenslotte 2.000€. Voor een brandstofcelwagen is de subsidie steeds 4.000 Euro, onafhankelijk van de prijs;
Meer nodig dan een subsidie
Het is duidelijk dat zelf de relatief hoge subsidie die wordt voorzien niet volstaat om de Vlaming massaal te laten overstappen naar een elektrische wagen. Ongetwijfeld speelt de hoge prijs voor een gelijkaardige wagen hierbij nog een belangrijke rol. Recent onderzoek van iVox, in opdracht van Greenpeace, heeft immers aangetoond dat, mocht eenzelfde model van een traditionele wagen tegenover een elektrische wagen evenveel kosten, 7 op de 10 Belgen zou kiezen voor de elektrische. Ook Autogids liet een onderzoek uitvoeren (hier was de research partner Profacts) Daaruit blijkt dat 12% van de Belgen zich op middellange termijn met een elektrische auto ziet rijden.