AutoBatterijElektrisch

De Ioniq 5, is het nog wel een Hyundai?

Hyundai introduceerde eerder deze week de Ioniq 5. Een volledig nieuwe crossover. Het is de eerste wagen die Hyundai bouwt op het Electric Global Modular Platform. Opvallend is dat je op de wagen wel het logo van de Zuid-Koreaanse autobouwer vindt maar de merknaam zelf vind je er niet terug. Het lijkt er dan ook op dat Hyundai de Ioniq meer en meer gaat positioneren als hun eigen lijn voor elektrische wagens.

Afmetingen en batterij

het interieur van de nieuwe ioniq 5De Ioniq 5 is 4,635 meter lang en kan daarmee als een middelgrote CUV gezien worden. De wagen is zoals gezegd op het EGMP platform gebouwd dat speciaal werd ontwikkeld voor elektrische wagen. Dat maakt het mogelijk om de indeling van de wagen veel logischer te maken. Aangezien men de batterijen en motoren beter kan integreren op dit platform komt dit de zithouding en positionering zowel vooraan als achteraan sterk ten goede.

Wat actieradius betreft komt de Ioniq in 2 batterij versies. De eerste is 58kWh sterk en de 2de 72,6. Het topmodel krijgt een elektromotor achteraan en vooraan. Goed voor in het totaal 305 PK. Het vierwielaangedreven topmodel gaat van 0 naar 100 in 5,2 seconden. In deze versie beweert Hyundai 480 kilometer actieradius te halen (WLTP)

Super snel laden

De Ioniq 5 beschikt over een 800 volt laadcapaciteit die zonder adapters of additionele componenten kan aan 400de achterkant van de ioniq 5 V kan laden. Door deze 800V laadcapaciteit is het supersnel opladen van de wagen mogelijk. Het systeem, dat je bijvoorbeeld ook terugvindt in de Porsche Taycan maakt laden aan 350kW mogelijk. Bij 400V zit je aan 50 tot 150kW. Het is dus duidelijk dat je bij 800V-350 kW kan laden aan meer dan het dubbele van de maximale snelheid die je haalt bij de 400V. Hyundai beweert dat de bij de Ioniq 5 in 18 minuten van 0 tot 80% kunnen laden. 100 kilometer laden zou moeten lukken in 5 minuten.

4 1 Stem
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x