Impact van elektrische auto’s op autobanden.
Je denkt er niet meteen aan maar het verschil tussen een elektrische wagen en een klassieke auto heeft een belangrijke impact op de autobanden. Niet alleen wordt iets eenvoudigs als de bandenspanning vaak over het hoofd gezien, maar ook de slijtage loopt helemaal anders. Met de opkomst van de elektrische auto rijst de vraag wat dit voor de autobanden betekent. Immers, elektrische auto’s zijn zo’n 30% zwaarder dan benzineauto’s, voornamelijk door de krachtbron van een elektrische auto: de tractiebatterij. Elektrische auto’s hebben ook een oplader, omvormer en motor nodig. Ook deze dragen bij aan het gewicht van de wagen. De batterij van de elektrische auto weegt meer dan een benzinetank. Bovendien wordt de benzinetank lichter naargelang er brandstof wordt verbruikt en dit is niet het geval bij de batterij. Over het algemeen is de tractiebatterij in een elektrisch voertuig een van de zwaarste onderdelen: zo weegt de tractiebatterij van een Nissan Leaf (24kWh) ongeveer 294kg, en die van de luxe Jaguar I-Pace meer dan 600 kg. Daartegenover staat dat de elektrische motor lichter en kleiner is in vergelijking met de verbrandingsmotoren die worden gebruikt in benzineauto’s.
Gewichtsverdeling.
De gewichtsverdeling van een elektrische auto is in de meeste gevallen beter dan een benzineauto. In een benzineauto wordt de verbrandingsmotor meestal voorin geplaatst, waardoor een ongelijke gewichtsverdeling ontstaat. Elektrische auto’s met een accu over de hele lengte van de auto hebben een veel betere gewichtsverdeling. Zo wordt in de nieuwe Honda-e de 35,5-kWh lithium-ionbatterij centraal in de wielbasis onder de vloer gepositioneerd, wat voor een perfecte 50:50 balans en een laag zwaartepunt zorgt, en deze gewichtsverdeling heeft invloed op de wegligging. Een auto met een uitgebalanceerde gewichtsverdeling van 50:50 zal bochten een stuk vloeiender kunnen nemen dan een auto met een gewichtsverdeling van 70:30. Een gewichtsverdeling van 50:50 betekent dat alle banden dezelfde hoeveelheid grip en remvermogen hebben. De slijtage zal dus gelijkmatiger zijn, maar door het hogere gewicht zullen de autobanden sneller slijten. Gecombineerd met de sterkere accelaratie van een elektrische auto kunnen de banden tot 30% sneller slijten.
Fijnstof
Ok, de banden slijten 30% sneller als we er niet op voorbereid zijn, maar wat betekent dat precies? Als we naar een F1 circuit kijken, dan is de zijkant van de piste bedekt met rubber, even opvegen en niets aan de hand, toch? Niet echt. Wetenschappers analyseerden vorig jaar meer dan 500 verschillende stofdeeltjes rond drie drukke Duitse snelwegen, en ontdekten dat de overgrote meerderheid – 89 procent – afkomstig was van autobanden, remsystemen en de wegen zelf. Deze deeltjes worden door de onderzoekers geclassificeerd als microplastics, hoewel ze ook andere materialen dan plastic bevatten. De deeltjes komen in de rivieren en oceaan terecht, waar ze kwetsbare ecosystemen kunnen schaden. Volgens deskundige Reto Gieré van de Universiteit van Pennsylvania is ongeveer 30 procent van de microplastics die de oceanen, meren en rivieren vervuilen afkomstig van slijtage aan banden, remmen en wegen. Omdat sommige materialen, zoals synthetisch rubber, worden bedekt met stof en andere microdeeltjes, zijn ze niet altijd gemakkelijk te identificeren. De onderzoekers ontdekten wat elk deeltje was door chemische analyses en het gebruik van een rasterelektronenmicroscoop. Het slijtstof van alleen de banden werd door de Nederlandse onderzoeker Pieter Jan Kole eerder geschat op zo’n 3 tot 7% van het totaal aan fijnstof. Ook de Europese Commissie stelde al vast dat 5-30% van het fijnstof door bandenslijtage wordt veroorzaakt. Verkeersopstoppingen maken het probleem erger: voertuigen die met constante snelheden rijden en niet veel remmen produceren minder fijnstof. Als de elektrische auto regeneratief (of recuperatief) remt op de motor zal de slijtage aan de remmen uiteraard minder zijn. Bottom-line: traditionele autobanden op elektrische auto’s kunnen aanzienlijk bijdragen aan het fijnstof.
Onderhoud en speciale banden
Rij jij zelf al een elektrische auto? Dan zijn er meerdere manieren waarop je problemen met jouw banden kunt vermijden. Ten eerste kun je zelf vaker het profiel van de banden controleren. Check daarnaast de autobanden op uitdroging, scheurtjes en schade. Uitdroging komt vaak voor bij oudere banden; je kunt de leeftijd controleren via de DOT code op de autobanden. De DOT code is een code die bestaat uit vier cijfers, de eerste twee cijfers geven de productieweek aan, en de laatste twee cijfers geven het jaar van productie aan. Zo geeft een DOT code van 1014 aan dat de band in de 10e week van 2014 geproduceerd werd, en met een leeftijd van 5 jaar heeft deze band al een groot risico op uitdroging en andere beschadigingen.
Maar de industrie heeft ook niet stilgezeten, en bijna alle fabrikanten hebben al speciale banden voor elektrische auto’s ontwikkeld, met speciale aandacht voor de zijwand, profiel en zachtheid van de band. De zijwand moet verstevigd worden met harder materiaal om het extra gewicht aan te kunnen, maar wel op een manier dat de luchtweerstand optimaal blijft.
Het profiel is uiteraard ook enorm belangrijk om de balans tussen grip en rolweerstand precies goed krijgen, en om ze ook stiller te maken dan gewone banden. Dunnere lamellen van het loopvlak zorgen voor een groter contactvlak met het wegdek dan de traditionele groeven. Met meer contact met de weg kan de band beter omgaan met de snelle acceleratie, en deze sterke acceleratie vereist ook dat de banden zachter zijn.
Zo ontwikkelde Pirelli speciaal voor de Jaguar I-Pace de Elect P Zero en is bezig met maar liefst 50 andere banden voor specifieke elektrische voertuigen. Michelin biedt de Energy E-V aan, met een naar verluidt 20 procent lagere rolweerstand en 40 procent minder lawaai in de cabine en Continental heeft de eContact-band, met een minimale rolweerstand, minder geluid en een aerodynamische zijwand. Deze speciaal ontworpen banden kunnen de actieradius van de auto uitbreiden met maar liefst vijf tot tien procent.
Afsluit tip
En de belangrijkste tip: rijdt rustig. Uiteraard mag je met je nieuwe Tesla bij het stoplicht even tonen dat je sneller bent dan de auto’s naast je, maar het belangrijkste doel van een elektrische auto is toch minder luchtvervuiling! Rustiger rijden komt de levensduur van de banden ten goede, én zorgt voor minder fijnstof en dus een schoner milieu!
De auteur vermeldt helaas niet dat bij klassieke wagens tijdens het schakelen korte fricties tussen de aandrijfwielen en het wegdek optreden, vergelijkbaar met sterk remmen op motor. Dit gaat evenzeer op voor fossiel auto’s met automatische versnellingsbak. Die overgangsfricties bestaan niet bij electrische wagens. Voorts slijt de koppelingsschijf en die laat ook fijn stof achter. Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat een hoger percentage aan gewicht ook een identiek percentage aan bandenslijtage tot gevolg heeft. Slijtage komt er door de continue “slip” tussen band en wegdek en is sterk afhankelijk van de contactoppervlakte met het wegdek en de… Lees meer »