Brussel legt deelsteps aan banden

In Brussel komen er aantal nieuwe regels om de overlast ontstaan door de deelsteps in te dijken. Het gaat dan vooral over de steps die door de gebruikers zowat overal worden achtergelaten. 

4.000 deelsteps

De groei van het aantal deelsteps in onze hoofdstad is enorm. De eerste 500 steps verschenen in November 2018 in onze hoofdstad en ondertussen rijden er meer dan 4.000 van die dingen op de Brusselse straten. De deelsteps zijn dan ook ontzettend populair en een perfecte aanvulling voor de stedelijke mobiliteit. Jammer genoeg zijn heel wat gebruikers echter niet in staat om een aantal basis-hoffelijkheidsregels te volgen en bij het achterlaten van de steps rekening te houden met de andere gebruikers van de openbare ruimte in de stad. 

Reeds in maart van dit jaar gaf ik-rij-elektrisch aan dat er een regelgevend kader moest worden uitgewerkt voor deze nieuwe vorm van mobiliteit. Ook in andere steden zoals Parijs zag je ondertussen dat zelfregulering niet voldoende zou zijn.

Free floating

De deelstep diensten werken allemaal volgens het free-floating principe. Binnen een door gps-coördinaten afgebakende zone kan je als gebruiker je step overal achterlaten en de huurperiode stopzetten. Rij je buiten die zone dan kan je de huur van de step niet stopzetten en blijft de rekening lopen aan 0,15 € per minuut. Met de nieuwe regels wil men extra zones gaan creëren waarin men de steps niet zal achterlaten. Als dat toch gebeurd en de step blijft er langer dab 24 uur staan dan krijgt het verhuurbedrijf een sanctie. Bij Flash zouden ze bezoekers willen stimuleren om hun step op specifieke step-parkeerplaatsen achter te laten door ze een korting te geven wanneer ze dit doen. 

Aanpassing snelheid

In andere grote steden, zoals in Parijs, zien we dat een dergelijke regelgeving slechts een eerste stap is. In veel gevallen gaat men nadien ook de snelheid van de steps, die nu op 25 km/u is ingesteld, gaan aanpassen naargelang de locatie waar ze zich bevinden. Zo kan je in Parijs maar 20 km/u rijden en gaat het in de voetgangerszone naar 8 km/u

Beboeten van de gebruiker

Persoonlijk vinden we het jammer dat de overheid in deze de verhuurbedrijven viseert. Het zou een veel krachtiger signaal zijn als de gebruiker die de step op een verkeerde plaats achterlaat de boete dient te betalen. De verhuurbedrijven beschikken immers steeds over de locatie waar de step werd achtergelaten en wie er laatst mee heeft gereden.

 

Volg ons of like ons.
error

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of