Vanaf 2025 doet de elektrische wagen het beter op de 2dehandsmarkt.

Volgens een recente studie van het economisch bureau van ING zal, vanaf 2025 de elektrische wagen het beter doen op de occasiemarkt dan de traditionele ICB modellen (benzine & diesel) De economen van ING verwachten dat tegen 2020 zowat 12,5% van de verkochte wagens een elektrische zal zijn. Dit houdt in dat tegen 2025 het aantal modellen op de 2dehansmarkt zal stijgen. Dit aantal zal echter in het geheel niet volstaan om aan de tegen dan verwachte vraag naar 2de hands elektrische modellen te voldoen.

Dit onevenwicht tussen vraag en aanbod zal dan ook een impact hebben op de prijs. De ING-economen verwachten dat tegen 2025 een elektrische wagen, na 5 jaar tussen de 40 en de 47,5% van zijn nieuwwaarde zal gaan kosten. Voor benzinewagens is dit slechts tussen de 35 en de 42,5% en voor de dieselwagens verwacht men tussen de 27,5 en 35 procent te stranden.

Actieradius

De steeds toenemende actieradius heeft uiteraard ook een positieve invloed op de markt. We zien steeds meer wagens die de kaap van de 400 kilometer kunnen ronden. Voor veel mensen lijkt dit toch een psychologische drempel. Bovendien zorgt de nieuwe batterij technologie ervoor dat de kwaliteit van de batterij veel minder snel achteruit gaat. Ook na vijf jaar beschikken de wagens nog over een groot deel van hun oorspronkelijke actieradius. Volgens Nissan zouden de huidige batterijen tot 2 decennia kunnen meegaan. Dat is langer dan de levensduur van de meeste benzine- of dieselwagens.

Huidige markt

Let op, deze studie zegt niets over de prijzen in de huidige markt. Op dit ogenblik gaat de waardevermindering van de elektrische wagens wel nog sneller. Wel is het ook nu reeds duidelijk dat actieradius een belangrijke invloed heeft op de mate waarin de waarde wordt behouden.

Bron: nu.nl

Volg ons of like ons.
error

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of