ElektrischFiets

Kies ik een speedpedelec of een gewone elektrische fiets?

Eens je beslist hebt om tot de aankoop van een elektrische fiets over te gaan moet je nog een paar belangrijke beslissingen nemen. De belangrijkste daarbij is waarschijnlijk of je kiest voor een gewone elektrische fiets of een speedpedelec.

Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen beiden? Ik-rij-elektrisch.be lijst ze hier even voor je op zodat je op een gefundeerde manier je keuze kan maken.

 Elektrische fietsSpeedpedelec
Vermogenmax. 250 Wattmax. 4000 Watt
SnelheidMax. 25 km/hmax. 45 km/h
Minimale leeftijdgeen16 jaar
Helmplichtneeja
Rijbewijsneeja
Verzekering nodigneebij autonome functie
Inschrijvingneeja
Nummerplaatneeja
Certificaat van overeenstemmingneeja
Volgt verkeersregels vanfietsbromfiets
1: Snelheid

Sneldheid is natuurlijk het grote verschil tussen een gewone elektrische fiets en een speedpedelec. De eerste ondersteunt het fietsen tot aan 25 km/h terwijl je met een speedpedelec tot 45 km/h ondersteuning krijgt. Let wel, die 45 km/u is de topsnelheid. In de meeste gevallen moet je behoorlijk je best doen om die te halen. In realiteit haal je makkelijk ergens tussen de 38 en de 40.

Fietsen met een e-bike is toch wat anders dan met een gewone fiets. Zowel de bestuurder zelf als de andere weggebruikers schatten de snelheid van zo een fiets soms fout in.  Hou hier rekening mee, zeker als je een speed pedelec overweegt.

2: Verplichtingen

Bij een gewone ebike heb je geen verplichtingen. De ebike tot 25 km/u wordt in het verkeersreglement 100% aanzien als een gewone fiets. Ook jongeren onder de 16 mogen er dus mee rijden. Bij een speedpedelec zijn er wel een aantal verplichtingen. Zo moet je steeds een helm dragen die is goedgekeurd voor een speedpedelec en je moet een nummerplaat hebben. Bovendien moet je minimaal 16 jaar zijn en over een rijbewijs type B (auto) of AM (Bromfiets beschikken) In het verleden moest je ook over een verzekering beschikken. Als je fiets echter geen autonome functie heeft dan is dat niet meer nodig.

3: In het verkeer

verkeersbord parkerenIn het verkeer wordt de gewone elektrische fiets beschouwd als een fiets terwijl de speedpedelec aanzien wordt als een bromfiets. Door middel van speciale signalisatie kan de wegbeheerder wel afwijkingen toestaan voor speedpedelecs. Indien u zich in de stad even vlot wil bewegen als met een gewone fiets dan kan dit een belangrijk keuze-element zijn.

4: Fiscaliteit

Bij fietsfiscaliteit heb je 3 zaken.

  • Subsidies
  • Kilometervergoeding
  • Fiscale aftrekbaarheid

De details van de fietsfiscaliteit staan hier beschreven maar in grote lijnen komt het erop neer dat u een fietsvergoeding van 24 cent per kilometer woon-werk verkeer kan krijgen en daarenboven de fiets nog eens aan 24 cent per kilometer kan inbrengen als beroepskost.

De subsidies hangen meestal af van de woonplaats waar u woont.

5: Actieradius

Display van een elektrische fietsDe actieradius van je fiets hangt van heel wat externe omstandigheden af en uiteraard van de kwaliteit van de accu (meer info vind je hier onder Fietsaccu) Het is dus zeker niet zo dat een 25 km/u fiets per definitie verder kan rijden dan een speedpedelec. De actieradius verschilt per fiets en per gebruiker en is dus iets wat je mee moet nemen in je vergelijkingsverhaal.

6: Prijs

Elektrische fietsen vind je in alle mogelijke maten en gewichten. Wij raden steeds aan om te werken met een lokale fietshandelaar. Op die manier weet je makkelijk waar je terecht kan als je fiets moet worden bijgeregeld of als de accu moet worden vervangen. Bovendien kan je bij de meeste fietshandelaren de fiets van je keuze op voorhand testen. Elektrische fietsen beginnen ergens rond de 1.500 Euro en afhankelijk van je smaak en verwachtingen kan de prijs snel oplopen. De Speedpedelecs die tot 40 km/u gaan starten meestal ergens rond de 3.000 Euro.

7: Test

Naast de hele theoretische oefening om uit te maken welke fiets je nu juist wil is het uiteraard verstandig om een en ander te gaan testen bij je fietsenhandelaar. De meeste onder hen hebben meerdere testmodellen ter beschikking waarmee je makkelijker zelf kan gaan bepalen welke fiets voor jou nu net de goed is.

0 0 Stemmen
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x