AutoconceptElektrisch

Seat Minimo als oplossing voor micromobiliteit

Seat greep het Mobile World Congress in Barcelona aan om de Seat Minimo voor te stellen aan het grote publiek. Deze Minimo bevindt zich nog steeds in conceptfase. In Barcelona kwam het voertuig echter volledig autonoom het podium oprijden wat de geruchten over een nakende productie verder heeft gevoed. Het is duidelijk dat Seat bij de ontwikkeling van deze tweezitter goed heeft gekeken naar de Renault Twizy maar wij vinden dat er ook wel wat gelijkenissen zijn met de Iraanse Yooz zoals de opvallende naar boven openklappende deuren.

De micromobiliteitspoot van VW

de minimo is een tweezitterSeat wordt door het moederbedrijf VW steeds meer gepositioneerd als de poot vanwaar de oplossingen met betrekking tot micromobiliteit moeten komen. Zo heeft de Spaanse autobouwer in 2018 met de eXS reeds een elektrische step op de markt gezet waarmee je, nadat je je wagen in de stadsrand hebt geparkeerd, makkelijk naar je finale bestemming kan geraken. Ook deze Minimo kadert in deze stedelijke mobiliteitsoplossingen. Met 2,5 meter lengte en 1,24 meter breedte maakt hem niet veel groter dan een motorfiets en in theorie zou hij ook moeten kunnen parkeren op een parkeerplaats voor motorfietsen;

100 kilometer rijbereik en verwisselbare batterij

Seat belooft een rijbereik van 100 kilometer voor zijn compacte stadswagen. Om niet te moeten wachten op het opladen komt Seat met verwisselbare batterijen die worden opgeladen in universele oplaadpunten. Op die manier vervalt de laadtijd en is het een kwestie van enkele seconden om een nieuwe batterij op te halen in een laadpunt.

Connectiviteit

interieur van de MinimoDe Seat Minimo is uitgerust met 5G technologie zodat de wagen gebruik kan maken van de nieuwste connectiviteitstoepassingen en dit zowel voor privégebruikers als voor eventuele carsharing doeleinden. Uiteraard kan de de wagen ook makkelijk verbinden met een smartphone zodat beide technologieën elkaar kunnen aanvullen. Seat geeft ook aan dat de Minimo klaar is voor technologieën die level 4 autonoom rijden moeten toelaten. Bij level 4 kan de wagen volledig autonoom rijden. Enkel bij complexe verkeerssituaties of bij slecht weer vraagt de wagen aan de bestuurder om de controle terug over te nemen.

0 0 Stemmen
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x