Wat voor impact heeft het coronavirus op elektrisch rijden?
Het coronavirus heeft de wereld wekenlang in een ijzeren greep gehouden. In veel landen zijn nog altijd strenge maatregelen, zoals in België bijzonder lang het geval geweest is. Veel sectoren hebben flinke klappen gekregen. De toeristische sector dreigt om te vallen, veel autofabrikanten hebben de productie lange tijd noodgedwongen stop moeten zetten en ook de horeca ziet de cijfers langzamerhand allemaal rood worden.
Maar wat is het effect van de coronacrisis op het elektrisch rijden? Gaan er vertragingen komen nu samenwerkingen zo goed als onmogelijk gemaakt zijn? Wij gaan hier dieper op in.
Laadpalen en ontwikkeling van nieuwe modellen
Grote Aziatische en Europese autofabrikanten hebben meerdere productiecentra wekenlang gesloten moeten houden. Samenwerkingen zijn uitgesteld, net als het testen van nieuwe modellen waarbij veel analisten tegelijkertijd aanwezig moesten zijn. Ook het plaatsen van laadpalen heeft vertraging opgelopen.
De vertraging en het sluiten van deuren heeft enerzijds te maken met de maatregelen rond corona, zoals afstand houden en sluiten van niet-essentiële winkels en dienstverleners. Anderzijds heeft het ook te maken met de gedaalde vraag naar nieuwe auto’s. Consumenten geven niet snel grote bedragen uit op het moment dat de economische situatie onzeker is. Zou jij een flinke lening afsluiten voor een auto terwijl het bedrijf waar je werkt volgende week ineens failliet kan zijn? Niet zolang je een auto hebt die nog doet wat die moet doen natuurlijk. En wanneer er nauwelijks vraag is, is het produceren van nieuwe auto’s natuurlijk geen goed idee.
CO2-richtlijnen opgeschort of toch niet?
Het ETS-systeem is een belangrijk onderdeel van het klimaatbeleid dat de EU opgesteld heeft. Kort gezegd: bedrijven moeten uitstootrechten kopen om CO2 uit te kunnen stoten. De prijs van deze rechten lag direct al relatief hoog, mede dankzij investeerders die hier goud geld in zagen. Maar nu veel bedrijven de productie gereduceerd of stilgelegd hebben, zijn de prijzen ingestort. Investeerders en beleggers zijn de markt uit, grotere bedrijven kopen de rechten op met het budget dat zij over hebben zodat zij in de toekomst alvast ingedekt zijn. Dat betekent concreet dat zij veel minder aandacht hoeven te maken voor duurzame mogelijkheden, zoals een volledig elektrisch wagenpark.
Daar komt bij dat belangenorganisaties voor de autobranche bij de EU aan hebben geklopt, ook met het oog op het klimaatbeleid. Zij vragen om opschorting van het CO2-uitstootbeleid om de autobranche enigszins te compenseren. Op dit moment is niet bekend wat de EU hiermee gaat doen. Weigeren resultaat in een steunaanvraag accepteren, betekent dat het volledige beleid op de schop moet om de uitstootnormen op het gewenste peil te krijgen waarbij de autosector ontzien moet worden.
Geen goede tekenen voor de elektrische auto dus?
Er zijn nadelige gevolgen van de coronacrisis zichtbaar op de markt van de elektrische auto. Maar er zijn ook twee gevolgen die bijzonder voordelig zijn. Allereerst de huidige mate van uitstoot en de zichtbare gevolgen op korte termijn, anderzijds de investeringshorizon van de gemiddelde consument.
De huidige CO2-uitstoot en de positieve gevolgen
Het kan je nauwelijks ontgaan zijn. Het milieu heeft extreem geprofiteerd van de coronacrisis. Een aantal dagen na de maatregelen in Italië en Spanje kwamen foto’s op de social media van schone wateren, vissen in de rivieren in Venetië en uitzichten waarbij de bergen aan de andere kant van het dorp ineens wél zichtbaar waren. Niet veel later kwamen berichten uit Azië waar de luchtkwaliteit in steden enorm verbeterd was.
Op de radar was geleidelijk te zien hoe uitstootgassen verdwenen in de grote steden. De afname van het vliegverkeer en autogebruik zorgde voor een snelle afname van de CO2-uitstoot, een bijzonder positief gevolg dus. De afname van het vliegverkeer is overigens ook positief geweest met het oog op de geluidsoverlast. Wat de gevolgen hiervan zijn, kunnen we op de langere termijn pas zien.
Je voelt waarschijnlijk al aankomen waarom dit alles in het voordeel van de elektrische auto is. We hebben nu letterlijk kunnen zien wat er gebeurt wanneer de uitstoot snel en grondig afneemt. De positieve gevolgen waren direct merkbaar. Wanneer we straks weer ongebreideld onze mobiliteit op gang kunnen helpen, dan zullen meer consumenten aan de duurzaamheid denken en interesse hebben voor de elektrische auto.
De gevolgen van dit punt zullen versterkt worden wanneer we een snelle verslechtering van omstandigheden zien wanneer de maatregelen overal weer losgelaten worden. Op dat moment wordt de elektrische auto namelijk zeker naar voren geschoven, waardoor er meer interesse komt bij de gemiddelde consument.
De investeringshorizon van de consument na de coronacrisis
Het tweede positieve gevolg heeft iets meer uitleg nodig. Begin 2020 gaven de autofabrikanten aan dat zij meer betaalbare instapmodellen op de markt wilden brengen gedurende 2020. De consument die in maart of april op zoek wilde gaan naar een nieuwe auto, kon op dat moment nog geen spectaculaire instapmodellen vinden bij de elektrische auto’s.
Omdat de coronacrisis op dat moment al hoogtij vierde en de economische situatie verre van zeker was, hebben de meeste consumenten de aankoop van een nieuwe auto uitgesteld. In onzekere of instabiele economische tijden houdt de consument de hand namelijk op de knip. Aangezien de maatregelen nu pas enigszins verlicht worden, is de kans groot dat de consument na de zomer op zoek gaat naar die nieuwe auto. Dat betekent enerzijds meer budget, omdat er langere tijd niet geïnvesteerd is in duurdere aankopen. Anderzijds betekent dit dat de autofabrikanten meer tijd hebben om aantrekkelijke modellen op de markt te krijgen, om de drempel lager te maken voor de consument die duurzaam én goedkoop wil kunnen rijden.
Voordelig klimaat voor de elektrische auto dankzij corona?
Corona heeft de autobranche op dit moment flinke klappen bezorgd. Het is echter niet het moment om bij de pakken neer te zitten. De autofabrikanten die betaalbare en aantrekkelijke elektrische auto’s op de markt weten te brengen aan het einde van 2020, kunnen een flinke inhaalslag maken. Voor de consument is het nog even wachten tot de betaalbare modellen mét hoge actieradius en interessante features bij de dealers komen te staan. Op dat moment kunnen we tevens de balans opmaken en bekijken wat de gevolgen van de coronacrisis voor de elektrische auto zijn met harde cijfers,