Corona beïnvloedt ons verplaatsingsgedrag.
Dat ons verplaatsingsgedrag tijdens de Corona-crisis drastisch wijzigde is voor iedereen onmiddellijk duidelijk. Hoe sterk het gedrag echter gewijzigd is en welke invloed dit voor de toekomst zal hebben is minder duidelijk.
Om dit na te gaan lanceerde de VUB onder leiding van Professor Lieselot Vanhaverbeke een studie die de impact in kaart wil brengen.
Het belangrijkste resultaat van de studie is dat de fiets, en meer specifiek de elektrische fiets, aan populariteit wint. Het openbaar vervoer is de grote verliezer.
Opvallend is dat bij zij die na de corona crisis opnieuw zullen gaan pendelen de wagen quasi geen terrein verliest. Met andere woorden de substitutie gebeurt van openbaar vervoer naar wandelen en fietsen, niet van de auto naar fietsen. Opvallend is dat buitenlandse studies gelijkaardige resultaten vertonen. Er wordt zelf gesproken over een terugval naar 40% van de oorspronkelijke bezetting. Respondenten geven ook aan dat het belangrijk is om de bezettingsgraad te kennen van het openbaar vervoer. Het lijkt duidelijk dat mensen in deze tijden niet meer als haringen in een ton op een bus, trein of metro willen zitten.
Kantelpunt
Uit het onderzoek blijkt dat de crisis een kantelpunt kan worden naar een duurder mobiliteitssysteem. Zo vindt 60% van de respondenten dat er meer ruimte moet worden gegeven aan voetgangers en fietsers ten koste van de wagen.
Bias
Het onderzoek werd online uitgevoerd in de drielandsdelen en er waren 614 respondenten. Deelname was uiteraard op vrijwillige basis. Op die manier is het natuurlijk mogelijk dat een bepaald type publiek meer werd aangesproken wat altijd een impact kan geven op de cijfers.
Bron: VUB