10.000 elektrische wagens in België
In 2019 werd in België de kaap van de 10.000 volledig elektrische wagen gerond. Dat lezen we althans in het nieuwsblad van vrijdag 6 juli 2019. Ook op het vlak van aangevraagde premies zitten we op recordhoogte. Nog lang niet voldoende maar wel een duidelijke tendens volgens minister van energie Lydia Peeters (Open VLD)
Niet goedkoop
Eén van de redenen waarom het aantal elektrische wagens niet snellers tijgt blijft ongetwijfeld de prijs. Een Tesla model 3 kost nog steeds 48.780 euro en voor de populairste elektrische wagen, de Nissan Leaf telt u 36.540 Euro neer. Om deze pijn wat te verzachten krijgt u, als particulier, van de overheid een premie van 2.000 (duurdere modellen) tot 4.000 Euro (goedkopere modellen)
Nog een hele weg te gaan
De duidelijk stijgende tendens is goed nieuw voor het milieu. De vraag is echter of het zal volstaan om de ambitie van de overheid, die tegen 2020 60.000 elektrische wagen op de baan wil, te halen. Ook ten opzichte van de buurlanden is de groei erg bescheiden. In Nederland werden in één jaar tijd 60.000 elektrische wagen verkocht en bij de Noren is 1 op de 2 aangekochte wagen een elektrische.
Het magische jaar 2020
We hebben het bij ik-rij-elektrisch al veel over gehad. Zowat iedereen verwacht vanaf 2020 een kanteling. Heel wat constructeurs hebben tegen dat jaar nieuwe modellen aangekondigd. Dit kadert in een Europese regelgeving die de constructeurs strenge normen oplegt met betrekking tot de uitstoot die het geheel van de door hen verkochte wagens creëert. Enkel door voldoende elektrische wagens te verkopen zullen ze kunnen compenseren voor hun diesel- en benzinewagens. Deze regelgeving zal ongetwijfeld een gunstig effect hebben op de onderlinge concurrentie en dus op de prijzen.
Als de overheid de subsidies voor fossiel salariswagens zou intrekken en alleen voor vol electrische salariswagens zou behouden is er een kans dat er “iets” te bereiken valt.