De Auto-industrie in 2020. Een terugblik.
Het zal weinigen verrassen dat het jaar 2020 een jaar was waarin alle prognoses, voornemens en voorspellingen het raam uit konden. Het jaar van de Corona pandemie was een beroerd jaar voor velen. Hoe ging het met de auto-industrie in 2020? Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis en -maatregelen geweest en wat zijn de gevolgen geweest voor de auto-industrie in België?
De prognoses versus de realiteit
Als er één jaar is waarin de verwachtingen en de realiteit zo ongeveer haaks op elkaar zouden komen staan, dan is het 2020. De auto-industrie zou een topjaar gaan beleven, waarbij de elektrische auto alle verkooprecords zou verbreken. Maar de industrie kwam met een ander verhaal af. De verkoopcijfers beleefden de grootste tuimelperte sinds lang. Dat begon overigens al vroeg in het jaar, en daar zijn twee verklaringen voor. De uitbraak in Wuhan betekende dat de productie van auto’s bemoeilijkt werd. Veel onderdelen worden gefabriceerd in China en pas geleverd aan een autofabriek wanneer er vraag is naar bepaalde onderdelen. Als de vraag toeneemt en de fabrieken in China zijn gesloten, kunnen autoproducenten niet verder met hun productie. De andere reden is de economische onzekerheid waardoor luxere aankopen eerst uitgesteld, en dan afgesteld worden. De vraag naar auto’s nam daarmee al vroeg in het jaar af in Europa.
Wat hieraan toegevoegd moet worden, is dat de economische neerwaartse trend niet begon in maart of april met de coronapandemie voor de deur. Dit begon eerder; al in januari 2020 liet de economie een dip zien met tegenvallende autoverkopen.
Hoe zit het nou eigenlijk met de precieze cijfers? Wel, die hebben we en ze zien er niet goed uit.
Precieze cijfers voor de autoverkopen in 2020 in Europa
Al in het eerste drie maanden van 2020 kunnen we zien wat de invloed was van de matige economische situatie plus de coronamaatregelen. En dat heeft vooral betrekking op de maand maart, van oudsher de beste maand voor de autodealers. Waar er in maart 2019 bijna 1.8 miljoen auto’s verkocht werden in Europa, werden er slechts 870.300 verkocht in maart 2020. Een daling van meer dan de helft. Voor het eerste kwartaal betekende dit een afname van maar liefst 25%; er werden iets meer dan 3 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd in de eerste drie maanden van 2020. April is de nekslag geweest voor de auto-industrie met een verkoopdaling van maar liefst 76% ten opzichte van april 2019. En daarmee was het nog niet gedaan. In mei 2020 nog immer 52% lager, in juni klokten we een minus 22% om in juli op -6% te landen. Augustus 2020 was opnieuw fors negatief met een minus 19%. Pas in september 2020 werden de cijfers voor het eerst positief; 3% meer verkochte auto`s dan in september 2019. In de laatste drie maanden doken de cijfers weer het rood in. Veel garages moesten de deuren nog altijd gesloten houden en ook veel consumenten zagen hun inkomen opdrogen.
Hoe ging dit in België?
De verkopen van nieuwe auto`s in België kregen een veel sterkere daling te verduren dan bijvoorbeeld bij onze Noorderburen. De garages hebben in België de deuren namelijk al veel eerder moeten sluiten. In april 2020 stortte de Belgische automarkt compleet in elkaar. Met slechts 5300 verkopen werd een daling van maar liefst 90% opgetekend. In de eerste vier maanden van 2020 vielen de verkopen bijna 37% lager uit dan dezelfde vier maanden van 2019, waarmee 2020 rampzalig startte voor de garages en alle aanverwante bedrijven. Toch wist de markt zich redelijk te herstellen en de verkoopcijfers voor 2020 kwamen 20% lager uit dan de verkoopcijfers over heel 2019. De elektrische auto verdubbelde het marktaandeel van 1,5% naar 2.9%, nog altijd een matig succes in absolute getallen.
De hybride is daarentegen nog steeds op het goede spoor met een marktaandeel dat van 4,6% naar 9,5% steeg. Opvallend is ook de terugkeer van de diesel met een marktaandeel dat van 31% naar 33% steeg.
Investeringen in en de ontwikkeling van de elektrische en autonome wagen
Medio 2020 kwam Volkswagen met de aankondiging dat ze maar liefst 73 miljard in elektrische auto’s gaan investeren. De belangrijkste investeringen worden gedaan om meer (betaalbare) modellen op de markt te zetten, de kennis en mogelijkheden te verbreden en efficiëntere systemen te ontwikkelen om zo het elektrisch rijden meer onder de aandacht te brengen.
En de zelfrijdende auto, nog nieuws van daarvan? Amazon nam Zoox over en lijkt daarmee in te gaan zetten op de zelfrijdende taxi. Ook sloegen Waymo en Volvo de handen ineen; Volvo maakt de wagens en het zusterbedrijf van Google ontwikkelt de software. Ook hier gaat het om zelfrijdende taxi’s. Verder was het maar stillekes rondom autonoom rijden. Uber heeft zelfs de gehele afdeling gesloten die werkte aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto: te duur, te lastig en verlies in het geloof dat dit op korte termijn een haalbare kaart is die zichzelf terugbetaalt.
Tot slot
Het kan lijken dat de technologische ontwikkelingen stilvallen. Slechte verkoopcijfers, minder geld te besteden, minder volk op de vloer. Toch is het tegendeel waar en eigenlijk is dat heel erg logisch als je bedenkt dat 2020 een eyeopener werd voor auto-industrie én consument. De autofabrikanten gingen terug naar de tekentafel, zoals altijd het geval is op het moment van een crisis. Bestaande plannen werden op de schop genomen en er werd gekeken naar nieuwe technologieën en oplossingen voor de bestaande uitdagingen. Dat schept een toekomstperspectief dat veel positiever is, alhoewel wellicht niet direct voor 2021. Ondanks het dagelijks toenemende aantal gevaccineerde mensen zal er veel tijd nodig zijn om terug te keren naar een maatschappij zonder coronamaatregelen, angst en een economische druk die eigenlijk niet gedragen kan worden. Maar het is duidelijk dat de nieuwe plannen niet op de tekentafel zullen blijven liggen. Het jaar 2020 was een rampjaar voor de auto-industrie, de consument en de economie, maar het is ook het jaar geweest waarin veel mensen besloten hebben dat het anders moet. Nu is het een kwestie van de plannen in route smijten, iets waar de auto-industrie al maanden mee bezig is.
Bekijk hier het volledige artikel.