Ook de luchtvaart krijgt zijn elektrische revolutie
Deze site mag dan wel “ik-rij-elektrisch” heten, voor één keer gaat het over elektrisch vliegen. Deze vorm van vliegen werd tot voor kort onmogelijk geacht, zeker als het gaat om vluchten met meerdere passagiers tegen aanvaardbare snelheden. Ondertussen lijkt het erop dat we dit moeten herzien. Op de tweejaarlijkse Parijse luchtvaartshow in juni van dit jaar zag je al dat ook in deze sector elektrische aandrijving wel eens de basis voor de toekomst kan zijn.
Dat elektrisch vliegen geen verre toekomstdroom is bewijst eViation, een Israëlisch bedrijf dat Alice ontwikkelde. Alice is een elektrisch vliegtuig dat plaats geeft aan 9 passagiers en dat 1.000 kilometer ver kan vliegen. Dat het niet enkel om theoretische concepten gaat bewijst het feit dat de Amerikaanse regionale maatschappij Cape Air een aantal van deze toestellen heeft besteld om hun vloot uit te breiden.
De tussenoplossing: Hybride
Ook in de luchtvaart wordt er naar de hybride technologie gekeken. In dit geval gaan de elektromotoren extra kracht bieden bij het opstijgen. Dat is het moment waarop het vliegtuig het meeste energie gebruikt. Eens op kruissnelheid kan er dan worden overgeschakeld naar een zo efficiënt mogelijk afgesteld brandstofsysteem. Specialisten geloven dat op deze manier tot 80% aan brandstof kan worden bespaard.
Meer passagiers
Echt interessant wordt het echter pas als men ook honderden passagiers kan gaan vervoeren met een elektrisch toestel. Op een dergelijk toestel gaan we wek nog een paar jaar moeten wachten. Easyjet werkt met het Amerikaanse Wright Electric aan elektrische vliegtuigen voor 120 tot 180 passagiers. Dat is een categorie waar heel wat lijnvliegtuigen in zitten. Alleen ziet het ernaar uit dat, bij de start de actieradius van deze toestellen slechts 500 kilometer zal zijn. Dat is één tienden van wat de traditionele concurrenten aankunnen. De Easyjet oplossing is dus enkel bruikbaar voor de heel korte trajecten. Aan de andere kant zijn er uiteraard wel wat van dergelijke trajecten. Bovendien staat de batterijtechnologie nog in zijn kinderschoenen. Er zijn dus nog heel wat verbeteringen mogelijk.
Bron: Trouw