ElektrischFietsveiligheid

Bosch zet nieuw stap in anti-tuning

De geruchten circuleren al langer maar nu blijkt het echt realiteit te worden. Vanaf 2020 wordt het quasi onmogelijk om je elektrische fiets met Bosch motor te gaan tunen. 

Wat is tunen?

Tunen bestaat erin dat je de motor en/of de software in die mate manipuleert dat de fiets sneller kan rijden dan de vooropgestelde 25km/u (of 45 bij een speedpedelec) Dit heeft een aantal ernstige gevolgen. Ten eerste zijn er de mechanische gevolgen. De fietsfabrikanten moeten voldoen aan de huidige Europese norm (EN 15194:2017) waarin staat aan welke eisen een e-bike moet voldoen. Ook de minimale levensduur van onderdelen staat daarin vermeld. De ebikes zijn uiteraard niet getest op die hogere snelheden en de levensduur kan dus ook niet gegarandeerd worden.

de juridische consequenties zijn echter nog veel groter. Tot aan 25km/u ondersteuning wordt een e-bike gezien als een gewone fiets. Ga je daarover dan heb je een bromfiets met alle verplichtingen die daarbij horen. Bosch wil, om de e-bike markt te beschermen, absoluut dat dit onderscheid blijft bestaan en gaat dus actief alle acties die dit onderscheid kunnen bedreigen gaan aanpakken.

Hoe werkt het

Als je een fiets probeert te tunen genereer je eigenlijk het tegenovergestelde effect. In plaats van sneller gaat je fiets 10% trager rijden. De enige manier om hiervan af te geraken is 90 minuten rijden met deze software rem. Bij een 2de poging krijg je hetzelfde effect en na een derde poging volstaat de 90 minuten rondrijden zelf niet meer. Dan kan je enkel terecht bij een officiële Bosch dealer die met de nodige hard- en software kan zien wat er aan de hand is en je fiets ook kan resetten.

Ook betere diefstalbeveiliging

Bosch zet nieuw stap in anti-tuningVanaf 2020 brengt Bosch in zijn systeem ook een aantal wijzigingen die ervoor zorgen dat de fiets minder aantrekkelijk wordt voor dieven. Als je het display van de fiets wegneemt is er uiteraard geen motorondersteuning meer. In de toekomst zal je echter enkel bij het terugplaatsen van dezelfde display nog op motorondersteuning kunnen rekenen. Een fiets stelen zonder de display wordt dan eigen nutteloos.

Bron: cyclingindustry.news

0 0 Stemmen
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x