Volkswagen gaat eigen batterijenfabriek bouwen
Reeds in 2016, vlak na het dieselschandaal, besloot Volkswagen om volop de elektrische kaart te gaan trekken. De codewoorden werden elektrisch, zelfrijdend en carsharing. De Duitse autobouwer berekende dat ze tegen 2025 zo een 3 miljoen accupakketten per jaar nodig gaan hebben om de vraag over al hun merken heen (VW, Audi, Porsche, Skoda, enz.) te coveren. Bij de lancering van deze “elektrische strategie” was er reeds een idee om zelf een fabriek te gaan bouwen om er zo voor te zorgen dat het concern niet te afhankelijk werd van de batterij producenten. Toch is dit plan tot op heden niet geconcretiseerd. Meer zelf, Volkswagen heeft ondertussen voor 42 miljard euro aan contracten openstaan bij de batterijleveranciers.
Solid state batterijen
Dit jaar echter komt het plan weer boven water. CEO Herbert Diess heeft aangegeven dat hij van de afhankelijkheid van de batterij-leveranciers af wil. Bovendien wil hij tegen 2025 kunnen werken met de nieuwste batterij-technologie, de solid state batterij.
Om deze productie mogelijk te maken wil VW een eigen gigafactory voor batterijen ontwikkelen. Volgens de geruchten zijn ze volop aan het onderhandelen met met SK innovation, een Koreaanse batterij-producent om deze fabriek samen uit de grond te stampen. Volgens Volkswagen zullen er in de wereld 40 dergelijke “gigafactories” nodig zijn om aan de steeds toenemende vraag naar batterijen te voldoen.