Volvo stelt elektrische Polestar 2 voor.
Deze week heeft Polestar, het zustermerk van Volvo zijn 2de model voorgesteld. De Polstar 2. (De Polestar 1 is overigens nog steeds niet in productie) De 2de worp van het merk is een crossover met wat coupé allures die gebouwd wordt op het onderstel van de XC40 van Volvo. Polestar CEO Thomas Ingenlath belooft heel wat moois voor zijn eerste wagen die effectief in productie gaat gaan. De wagen zou op termijn minder dan 40.000 euro moeten gaan kosten, krijgt een autonomie van 500 kilometer en gaat met 402 pk in minder dan 5 seconden naar 100 kilometer per uur.
De eerste exemplaren van de Polestar (die overigens enkel via het internet te koop zal zijn) starten volgens de Polestar website aan 59.900 Euro en worden verwacht vanaf Mei 2020. je kan nu al intekenen voor € 1.000.
tesla Model 3 concurrent
Het is duidelijk dat deze Polestar 2 een geduchte concurrent zal worden van de Tesla model 3. Zowel qua grootte als qua prijs en performance bevindt de wagen zich immers in hetzelfde segment. Een interessante vraag hier zal zijn of de wagen de vooropgestelde actieradius en performance zal halen. Daar hebben we immers in de recente vergelijking tussen Tesla, Jaguar & Audi gezien dat Tesla toch nog steeds beduidend beter scoorde.
Polestar 2 | Tesla model 3 AWD | |
Batterij | 78 kWh | 75 kWh |
Bereik | 500 km | 560 km |
Vermogen | 300 kW | 258 kW |
0-100km/u | < 5 sec | 3,5 sec |
Prijs | 59.900 Euro | 58.800 Euro |
Productie in China
De productie van de Polestar zal volledig in China gebeuren wat naast Europa ook een van de belangrijkste afzetmarkten moet worden. Op termijn wordt er gemikt op een productie van 100.000 stuks per jaar.
Waarom geen Volvo?
Volvo heeft een paar jaar geleden de keuze gemaakt om naast het bestaande en bekende merk Volvo met Polestar een nieuw high performance merk te gaan bouwen. Men kan zich afvragen wat het nut van een dergelijk bijkomend merk is. Heel wat inspanningen moeten immers dubbel gedaan worden en het positieve imago van het moedermerk straalt niet noodzakelijk af op het dochtermerk. De vraag die je bijvoorbeeld kan gaan stellen is welke elektrische wagen Volvo nu tegenover deze Polestar moet gaan positioneren. Waar gaan ze de verschillen leggen en waar gaan ze zich positioneren. In eerste instantie werd de keuze ingegeven omdat Volvo de Polestar enkel online wil gaan verkopen. Ze kunnen zich dus niet permitteren om hun bestaande dealerkanaal voor het hoofd te stoten. De toekomst zal moeten uitwijzen of de baten van deze keuze zullen opwegen tegen de kosten.