Elektrische Porsche Taycan snelste op de Nürburgring
Ook Porsche heeft torenhoge ambities als het op elektrische wagens aankomt. En natuurlijke wil het Duitse sportwagenmerk zich niet beperken tot een figuranterol.
Snel én ver
De Porsche slaagde er bij zijn passage op het Duitse circuit in om het vorige record dat op naam van de Porsche 911 stond scherper te zetten. De vierdeurs sportwagen met piloot Lars Kern deed 7 minuten en 4 seconden over het 20,6 kilometer lange circuit. Volgens Porsche is deze schitteren prestatie toe te schrijven aan het ontwerp van de auto maar ook aan het feit dat deze Taycan de eerste wagen is met een systeemspanning van 800 volt in plaats van de gebruikelijke 400 volt. Hierdoor kan onder andere een hoger continue vermogen worden aangehouden.
Een hele snelle ronde is natuurlijk een fantastische pluim om op je hoed te steken. Helemaal mooi wordt het echter als je met dezelfde wagen ook ver geraakt. Eerder deze maand slaagde de wagen erin om op het Italiaanse hogesnelheidscircuit van Nardò 3.425 kilometer af te leggen in 24u. Bij deze test werden er enkel korte stops ingelast voor het laden van de batterijen en het wisselen van de rijders. Voor dit laden werd gebruik gemaakt van 800V-laadstations die ervoor zorgen dat de wagen een pak sneller opgeladen wordt.
Sport-plus modus
Zoals tegenwoordig standaard is in heel wat auto’s kan je ook de Taycan in verschillende rij-modi zetten. Bij de recordronde op de Nürburgring stond de Porsche in de “Sport-Plus” Modus waarbij de wagen nog directer reageert bij het gebruik van de pedalen. Ook de ophanging en de chassisopstelling worden geoptimaliseerd voor maximale prestaties.
Interieur
Ook op het vlak van het interieur slaat Porsche een eigen weg in. Niet één groot scherm zoals we bij tesla zien maar een combinatie van verschillende schermpjes waarbij er ook eentje voorzien is voor de passagier.
Voorstelling in september
Porsche gaat zin elektrisch paradepaardje officieel voorstellen op de IAA autobeurs in Frankfurt. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat we in het topsegment van de elektrische wagen een nieuwe droomwagen gaan mogen verwelkomen.