Regels voor deelsteps dringen zich op.
De deelstepformules van Bird en Lime zijn razend populair in de steden waar deze merken neerstrijken. Jammer genoeg zorgen de deelsteps ook voor heel wat overlast.
Hoe werkt het
Misschien nog kort even uitleggen hoe het werk. Het deelstep bedrijf stelt een aantal deelsteps ter beschikking in een bepaalde zone. De zone wordt afgebakend door geofencing. Dit houdt in dat via de GPS coördinaten in de gaten houdt waar de step zich bevindt. Indien je met de step buiten die zone wil gaan rijden dan valt hij uit. Je kan dus enkel binnen de afgebakende zone gebruik maken van je Lime of Bird. Binnen die zone kan echter wel zowat alles. Je kijkt op een app waar er zich een step bevindt, gebruikt die vervolgens om naar je bestemming te rijden en laat de step daar gewoon achter.
Ook de betaling is eenvoudig. Je betaalt 1 € per gebruiksbeurt en vervolgens 0,15 Euro per minuut.
Voor het opladen van de steps doen de deelstepbedrijven beroep op particulieren die iets willen bijverdienen. Na 22u gaan die op stap om de steps te verzamelen en thuis op te laden. Om 7u ’s morgens gaan ze ze opnieuw op de aangewezen plaatsen gaan zetten. Hiervoor krijgen ze een bijdrage betaalt door de aanbieders.
Chaos
Jammer genoeg blijken nogal wat gebruikers helemaal geen rekening te houden met andere mensen. Deelsteps worden echt op de meest onmogelijke plaatsen achtergelaten. Bovendien zijn de deelstepbedrijven heel moeilijk te bereiken. Ook bij ik-rij-elektrisch.be krijgen we regelmatig mailtjes van mensen en zelf overheden met de vraag ow hun kunnen helpen aan de contactgegevens van Lime of Bird.
In Antwerpen is nu beslist om het station en de buurt rond het station verboden terrein te maken. Heel wat gebruikers gingen immers met de steps tot aan het perron om ze vervolgens daar achter te laten. Met de aanbieders is afgesproken dat ze via de geofencing de buurt rond het station verboden terrein gaan maken.
Ook in Parijs is men het ondertussen beu. Daar kijg je nu reeds een boete van 90 Euro voor wie op het voetpad rijdt. daarnaast worden hinderlijk geplaatste steps in beslag genomen en pas terug gegeven na het betalen van een administratieve boete van € 35. Op die manier hoopt men dat de bedrijven meer zelfregulerend gaan optreden.