VVSG wil boete voor laadplaatsklevers en laadplaatsrovers
De Vereniging van Vlaamse steden en gemeenten wil dat er een aanpassing komt van de wegcode waardoor wagens die onterecht of te lang gebruik maken van elektrische laadplaatsen beboet kunnen worden. Mensen die met een elektrische wagen rijden en dringend toe zijn aan eens stroominfuus kennen het fenomeen maar al te goed. Je komt aan een laadpaal en er staat een niet-elektrische wagen die doodleuk de plaats heeft ingenomen (dit noemen we een laadplaatsrover) of de elektrische- of hybride wagen die er staat is al uren helemaal volgeladen. (dit noemen we een laadplaatsklever) In beide gevallen is het resultaat hetzelfde. Je kan niet opladen. Met de steeds verdere toename van het aantal wagens dat gebruik wil en kan maken van de laadpalen vindt de VVSG het tijd om een aanpassing van de wegcode te vragen zodat laadplaatsklevers en laadplaatsrovers beboet kunnen worden.
Wat zegt de huidige wetgeving
Om te beginnen is er op heel wat plaatsen een probleem met de signalisatie. De wet rond elektrische parkeerplaatsen is vrij duidelijk maar de signalisatie wordt in zeer weinig gevallen correct toegepast. Wat wel een duidelijk hiaat is in de wet is dat er nergens staat dat de elektrische wagen die gebruik maakt van deze parkeerplaats ook daadwerkelijk moet opladen. Daarom wil Natahalie Debasts van de vereniging van Vlaamse steden en gemeenten dat deze lacune wordt opgevuld.
Alternatief: De Gas boete
Een aantal steden heeft niet zitten wachten op het dichten van de gaten in de wet. Ze hebben het stedelijk politiereglement aangepast en daarin bepaald dat je moet laden als je aan een laadpaal staat. Als je niet ingeplugd bent kan je een GAS boete krijgen van 58 Euro. Daarmee heb je het probleem van laden wel opgelost maar niet het probleem van te lang laden. Daarom bepalen een aantal steden dat je bijvoorbeeld maar 2 uur mag opladen. Dit kan perfect worden opgevolgd met de parkeerschijf;
Nog een lange weg
Voor gebruikers van elektrische wagens is het duidelijk. In de meeste steden en gemeenten is het aantal laadplaatsen nog veel te beperkt. Er moet dus een meer flexibele manier gevonden worden om met de beschikbare plaatsen om te gaan. Naar de niet elektrische rijders gaat het vooral om sensibiliseren. In heel wat gevallen krijg je immers negatieve tot zelf agressieve opmerkingen als je een opmerking durft te maken over het innemen van een elektrische laadplaats door een niet elektrische rijden. Bij de wel elektrische rijders gaat het om een hogere zelfdiscipline door de wagen na het opladen te verplaatsen. Hier zou het in ieder geval kunnen helpen als de laadpaal uitbater een fee begint te rekenen eens het laden voltooid is.
Bron: VRT