Hoe zit het met de elektrische parkeerplaatsen?

Als je met een elektrische wagen rijdt heb je het ongetwijfeld al meegemaakt. Je maakt speciaal een omweg om aan een laadpaal te parkeren en de laadplaats blijkt te zijn ingenomen door een allesbehalve elektrische wagen.

Hoe zit het nu juist met de regelgeving op dit vlak. Ik-rij-elektrisch zocht het voor u uit.

Verkeersborden

Het is belangrijk dat de laadplaatsen, aan de laadpalen, voorzien zijn van de juiste verkeersborden. Het gaat hier om het klassieke “P” bord. Dit geeft aan dat er mag worden geparkeerd. Door dit bord wijken deze plaatsen af van het klassieke reglement dat geldt in die omgeving. Er dienen dus een aantal borden te worden bijgeplaatst.

verkeersbord parkeren

Klassiek is het “stekker” symbool. Dit beperkt de voertuigen die er mogen parkeren tot elektrische voertuigen. Voor alle duidelijkheid. In de wegcode wordt geen onderscheid gemaakt tussen elektrische en hybride wagens.

stekker symbool parkeren

Belangrijk om weten is in ieder geval dat de wetgeving nergens aangeeft dat het verplicht is om te laden als je op een dergelijke plaat parkeert. Het gegeven dat het een elektrisch voertuig is volstaat. Al is het natuurlijk wel behoorlijk asociaal om een dergelijke plaats in te pikken als je niet gaat laden.

Het stekker symbool kan worden uitgebreid met een aantal categorieën voertuigen. (Bijvoorbeeld een personenwagen zoals op het symbool hieronder)

opladen personenwagen

Moet je ook betalen voor het parkeren

Indien enkel deze 2 borden aanwezig zouden zijn dan moet je niet betalen voor het parkeren en ook geen rekening houden met een eventueel blauwe zone beperking. Enkel indien onder de “P” ook is aangeduid dat er moet betaald worden of dat er een tijdsbeperking via de parkeerschijf geldt moet hier rekening mee worden gehouden

           

Wat met foutparkeerders?

Niet-elektrische rijders die een dergelijke plaats inpikken maken zich naast asociaal gedrag ook schuldig aan een overtreding op het foutparkeren. Hiervoor kan geen retributie- of parkeerbelasting worden geheven maar volgt de klassieke (en meestal duurdere) afhandeling van een verkeersovertreding. Hier wringt echter het schoentje, een dergelijke overtreding kan enkel worden vastgesteld door politie of ambtenaren-vaststellers en daar zijn er veel minder van dan van de retributie controleurs.

Elektrische voertuigen die zich bijvoorbeeld niet houden aan de parkeerschijfverplichting (als die is aangeduid) begaan een parkeerovertreding waartegen wel kan worden opgetreden via een retributie, belasting of GAS.

Bronnen: Stroohm, VVSG

ik parkeer toch ook niet aan jouw benzinepompOmdat heel wat mensen nog gewoon moeten worden aan het concept van laadplaatsen voor elektrische wagens heeft ik-rij elektrisch een bewustmakingscampagne opgestart met makkelijk verwijderbare stickers. hoe je de stickers kan bestellen lees je hier.

Volg ons of like ons.

Geef een reactie