AutoconceptElektrischToekomst

Eerste elektrische wagen met actieradius van 1.000 km is een Mercedes

Range anxiety is waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom mensen twijfelen aan een elektrische wagen. Deze angst om zonder stroom te vallen en niet verder te kunnen is uiteraard een pak beperkter bij wagen met een grotere actieradius. Dat weten de autobouwers ook. Er is dus een permanent streven naar betere en grotere batterijen en beter batterij-management.

Eerste elektrische wagen met actieradius van 1.000 km is een MercedesHet is duidelijk dat op dit vlak bij alle constructeurs grote stappen worden gezet. Momenteel situeert een normale (WLTP) actieradius zich ergens tussen de 400 en de 600 km maar het valt te verwachten dat dit de komende jaren verder gaat stijgen.

Een eerste indicatie hiervan is de Mercedes Vision EQXX die werd voorgesteld op de Consumer Electronics Show in Las Vegas (CES). Deze concept car kan met één lading 1.000 kilometer rijden. Dat is 279 kilometer meer dan het vorige record dat ook al op naam van Mercedes stond met de EQS.

Nog geen onafhankelijke test

De 1.000 kilometer actieradius is voorlopig enkel gebaseerd op wat Mercedes zegt. Er werd nog geen onafhankelijke test gedaan. Wel is het de bedoeling om de wagen binnenkort op de weg te testen op een traject tussen Parijs en Berlijn.

Belangrijk voor de oplaadinfrastructuur

Iedereen weet dat de oplaadinfrastructuur in de komende jaren een van de bottlenecks wordt van de shift naar elektrisch rijden. Wagens met een dergelijke actieradius gaan hier een belangrijke impact op hebben. Ze zorgen er immers voor dat de nood aan een heel fijnmazig oplaadnetwerk kleiner wordt.

Eerste elektrische wagen met actieradius van 1.000 km is een Mercedes

0 0 Stemmen
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x