AutoElektrischenergielaadpaal

700 miljoen Euro voor snelladers netwerk Ionity

In de komende jaren gaat het aantal elektrische wagen op de Europese wegen spectaculair stijgen. Dat wil uiteraard ook zeggen dat de laadcapaciteit moet volgen. Het belang hiervan is ook de autobouwers niet ontgaan. Volkswagen, Daimler, BMW, Hyundai en Ford waren reeds aandeelhouder van het Ionity netwerk en daar komt nu nog eens het investeringsfonds Blackrock bij.

700 miljoen aan vers kapitaal

Om het aantal laadpalen van Ionity te laten stijgen van 1.500 op 400 locaties naar 7.000 laadpalen op 1.000 locaties voorzien de invetseerders niet minder dan 700 miljoen Euro. Met deze toename aan laadpunten zou Ionity zich op dezelfde hoogte van Tesla hijsen dat momenteel 6.000 laadpalen heeft op 600 verschillende locaties.

Snelladers

De landpalen van Ionity worden vooral geplaatst langs de belangrijkste verkeersassen maar ook hier is het de bedoeling om het netwerk snel te gaan uitbreiden. De snelste locaties zullen kunnen laden aan 350 kWu wat een oplaadbeurt in 10 minuten mogelijk moet maken Op dit moment is nog geen enkele auto op de markt in staat om zo snel te laden. Zelfs de Porsche Taycan kan “slechts” 270 kWu aan. Bedoeling is om op de verschillende laadlocaties andere diensten zoals cafés, restaurants en winkels aan te bieden.

Hogere tarieven

Snelladen heeft ook een prijs. De kost per kilowatt aan een snelle Ionity lader is beduidend hoger dan de standaardprijzen. Het is wel zo dat elektrische wagens van de deelnemende merken kunnen genieten van voordeeltarieven.

4 1 Stem
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x