Elektrisch rijden in België in 2019. Een evolutieoverzicht

Het jaar 2019 is een topjaar geweest voor de volledig elektrische auto in België. Toegegeven, de procentuele stijging van 55% is niet de sterkste stijging ooit, maar in absolute cijfers was 2019 ongenaakbaar. Er kwamen meer dan 6500 extra elektrische modellen op de weg, zo blijkt uit onderzoek. Waaraan is deze stijging te danken, waar vinden we de meeste elektrische wagens en wat zijn de voorspellingen die we kunnen doen aan de hand van de cijfers van afgelopen jaar?

Even terug: hoe groen is dat elektrisch rijden nou eigenlijk?

Elektrisch rijden is een speerpunt geworden omdat de CO2-uitstoot vele malen lager is. Zelfs wanneer er grijs geladen wordt, produceert de EV 42% minder CO2-uitstoot dat een kleine benzineauto. Al is dat grijs laden natuurlijk niet de insteek bij het elektrisch rijden. België wil juist af van het stijgende aandeel van fossiele brandstoffen bij energiewinning en daarbij is groen laden van groot belang. Een volledig groen geladen elektrische wagen verdient zich – op het gebied van CO2-uitstoot – namelijk binnen 1,4 jaar terug en is vanaf dat moment milieuvriendelijker dan elke auto met een verbrandingsmotor. Dát is waar we heen willen.

Naar de benzinewagen of toch elektrisch?

Je hebt ongetwijfeld meegekregen dat de druk op de diesel toe blijft nemen in België. De vervuilende dieselmotor wordt als boeman aangemerkt en steeds meer dieselrijders zoeken naar alternatieven. Een deel komt terecht bij de benzinewagen, een ander deel kiest voor elektrisch. Welke van de twee opties is de sterkste speler op dit moment?

We kijken even naar de gegevens van Statbel. Die vermelden dat er bijna 6 miljoen personenwagens rondreden in 2019 in België. Ruim de helft daarvan was uitgerust met een dieselmotor, wat reeds een afname van 200.000 exemplaren is in vergelijking met het jaar ervoor. Dit werd grotendeels opgevangen door de benzine: een stijging van 190.000 exemplaren.

Toch betekent dat niet dat de elektrische wagen de twee (al dan niet elektrische) viool speelt. De bijna 20.000 volledig elektrische exemplaren (lees: zonder enige verbrandingsmotor) zijn in opmars. De hybride wint het overigens nog wel; in totaal waren er meer dan 100.000 wagens op de weg die geladen kunnen worden, maar die tevens een verbrandingsmotor onder de motorkap hebben liggen.

Opvallend feit is dat bedrijven de meeste milieuvriendelijke wagens in bezit hebben, en niet de leasingmarkt. De volledig batterij-aangedreven auto’s vinden we vooral bij de bedrijven; ruim 3500 exemplaren. Leasing én particulieren komen gezamenlijk krap over de 3000 exemplaren. Bij de hybride is het niet anders; bijna 4000 modellen bij de bedrijven, waar leasing voor iets meer dan 2000 staat en de particulieren met nog geen 700 wagens een kleine rol spelen, aldus de statistieken in Vlaanderen.

Op het gebied van de hybride gaan we overigens zeker veranderingen zien. Het grootste gedeelte is in bezit van bedrijven en de overheid heeft besloten de fiscale aftrekbaarheid aan te pakken. Alleen hybride wagens met een batterijcapaciteit van 0,5 kWh per 100 kilo zijn nog volledig aftrekbaar. Een kwestie van goed opletten voor de zakelijke rijder – of overschakelen op de volledig elektrische auto voor de zekerheid. Want daar zijn steeds meer mogelijkheden.

Elektrisch rijden in België in 2019. Een evolutieoverzichtDe toekomst van de elektrische auto in België

In 2019 is het aantal elektrische auto’s op de weg met ruim 65% gestegen, wat goede vooruitzichten biedt voor de nabije toekomst. Zeker nu verschillende Europese autofabrikanten aangegeven hebben dat zij aan de slag gaan met de productie van betaalbare elektrische instapmodellen, met een toereikende actieradius. Aan de andere kant staat het toegenomen aantal laadpalen, dat elektrisch rijden aanzienlijk vereenvoudigt. In 2018 steeg het aantal laadpalen nog met 72%, wat een sterke groeifactor is. Maar in 2019 werd dit nog wat extra aangezet: 111% procent stijging waarmee het aantal laadpalen meer dan verdubbeld is. Overigens zijn Oost-Vlaanderen en Brussel de enige twee provincies waar meer dan 500 publieke laadpalen aanwezig zijn. West-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant scoren ook relatief goed. In alle overige provincies is nog veel werk te verrichten rond het aanleggen van een publiek laadnetwerk.

En dat is niet alles. Steeds meer mensen hebben een thuislader of kunnen de EV op de zaak laden, waar ondernemers belastingvoordeel genieten voor de aanschaf van een zakelijk laadstation én de elektriciteit die hier gebruikt wordt. Daarmee verbetert de infrastructuur voor de elektrische auto ook aanzienlijk, wat lange tijd een forse drempel geweest is voor de mensen die de aanschaf van een EV overwogen.

En over de infrastructuur gesproken: zelf thuis de auto laden met zonnepanelen wordt steeds aantrekkelijker. Zelfs zonder de belastingvoordelen. Een terugverdientijd van maximaal 8 jaar bij gemiddeld gebruik én de mogelijkheid om meerdere EV’s volledig gratis én groen te laden, plus een lagere energierekening, dat zijn mogelijkheden die de volledig elektrische auto nog interessanter gaan maken voor de Belg. Zeker nu de diesel in een verdomhoekje zit en de voordelen van de hybride langzaam maar zeker opdrogen.

Volg ons of like ons.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of