AutoElektrischenergie

Hoe zorg je ervoor dat je groen tankt als je een elektrische auto hebt?

Volgens het EAFO (een Europese instelling die zich bezighoudt met alternatieve brandstoffen) zal het marktaandeel van elektrische auto’s dit jaar in ons land verdubbelen. Een elektrische auto is een auto die op een elektromotor werkt die door een batterij met elektriciteit gevoed wordt in plaats van benzine. Omdat deze dus geen fossiele brandstoffen verbrandt, produceert het geen vervuiling aan de uitlaat, en aldus kun je de planeet helpen door de CO² emissies te verminderen.

Belgische stroom

De brandstof waar een elektrische auto op rijdt is dus elektriciteit (die wordt gebruikt om de batterijen op te laden) en die zal vaak afkomstig zijn van elektriciteitscentrales gestookt met fossiele brandstoffen die dezelfde vervuiling veroorzaken als een elektrische auto moet vermijden. Men leest regelmatig dat België het wel goed doet met C0² emissies, immers 39% van onze energie is kernenergie, en dat zou ook groene energie zijn (dat wil zeggen, elektriciteit die is opgewekt uit bronnen van duurzame energie). Welnu, kernenergie stoot inderdaad minder C0² uit dan een kolencentrale, wel tot 10 keer minder, maar altijd nog 3 keer meer dan windenergie. Bovendien is uranium niet hernieuwbaar als energiebron, en erg kostbaar om te winnen. Zodoende wordt kernenergie nogal degelijk wel onder de “grijze” energie geschaard.

Alhoewel elektrische auto’s nog steeds slechts zo groen zijn als de elektriciteit die ze gebruiken, zijn ze steeds veel beter voor de planeet dan conventionele auto’s. Ze genereren minder emissies en zijn efficiënter: 95% van de energie die door de elektrische motor van de auto wordt gegenereerd, wordt omgezet in beweging, terwijl de verbrandingsmotor slechts 30% haalt- de rest van de energie gaat verloren als warmte en geluid. Een EU-studie toonde ook aan dat een elektrische auto, zelfs indien deze uitsluitend wordt gevoed door elektriciteit die door een olie gestookte elektriciteitscentrale wordt opgewekt, slechts twee derde van de energie van een benzineauto op dezelfde afstand verbruikt. Dus een elektrische auto is weliswaar altijd de groenste optie, maar hoe kun je nu de échte groene energie tanken?

De tractiebatterij van de elektrische auto.

Tot op heden is een elektromotor gebaseerd op een magneet, een kostbare stof die meer en meer zeldzaam wordt. Maar in het OostVlaamse Evergem optimaliseerde Inverto, een spin-off van de Universiteit Gent, de eerste magneetvrije motor zodat die klaar is voor de elektrische automobielindustrie. De elektrische energie, die de elektrische motor omzet in koppel, wordt opgeslagen in een lithium batterij, waarvan vaak gezegd wordt dat deze batterijen slecht zijn voor onze planeet. Maar de winning van dit lithium is doorgaans niet vervuilend; meestal wordt lithium aangetroffen in ondergrondse pockets in vloeibare vorm; de vloeistof wordt eruit gepompt en in de zon gedroogd. Het resulterende materiaal wordt tot lithiumcarbonaat verwerkt en vervolgens gesynthetiseerd tot lithium. Het koper en aluminium dat in de batterij wordt gebruikt heeft in feite een veel grotere impact op het milieu. Zelfs na jarenlang gebruik in een elektrisch voertuig houden lithium-ionbatterijen nog 80% van hun lading vast en kunnen gebruikt worden als energieopslag voor het elektriciteitsnet, zoals voor windmolenparken. Wanneer ze echt aan het einde van hun levensduur zijn, kunnen de batterijen uit elkaar worden gehaald en hun onderdelen gerecycled, zoals de koelvloeistof, draden en elektronica. De rest wordt gesmolten en gerecycled. Nog goed nieuws uit het Vlaamse: het Leuvense IMEC heeft een tractiebatterij ontwikkeld die de actieradius van elektrische auto’s met de helft doet toenemen, zodat je er al eens mee op reis kan! En bovendien laadt deze nieuwe tractiebatterij in 20 minuten op.

Groen stroom

Groen stroom kan dus energie zijn die afkomstig is van hernieuwbare bronnen zoals waterkracht en geothermie, maar de meest gekende en duurzame onuitputtelijke energiebronnen zijn wind- en zonne-energie, samen goed voor 12% van de elektriciteit die in België wordt opgewekt. Groen stroom in België wordt grotendeels “gegreenwasht” met Noorse “garanties van oorsprong”(GO). Dit zijn certificaten die worden uitgereikt aan Europese producenten voor elke megawattuur groene stroom die ze produceren, en jouw leverancier moet een dergelijke “garantie van oorsprong” kunnen voorleggen voor de hoeveelheid groene stroom die jij bij hem hebt gekocht. Veel GO’s komen uit Noorwegen waar waterkrachtcentrales staan die vaak al tientallen jaren oud zijn en volledig afbetaald, en die dus enorm veel goedkope certificaten opleveren. En die worden maar wat graag door leveranciers uit heel Europa aangekocht om hun lokale stroom die eigenlijk “grijs” is, uit fossiele brandstoffen of kernenergie, te “groenwassen”. Al gebeurt dit dus perfect legaal.

Elektrische auto’s kunnen pas echt groen zijn als ze volledig door groen stroom worden aangedreven, dat kan dus het beste stroom zijn die door Testaankoop is gecertificeerd als zijnde geproduceerd in België. Het gaat dan om Ecopower, Elegant, Energie 2030, Poweo, Wase Wind en Watz.

 

En er zijn nog meer voordelen aan elektrisch rijden. De gebruikskosten zijn veel lager omdat volledig opladen aanzienlijk minder kost dan een tank benzine, en een elektromotor heeft veel minder beweegbare onderdelen, hetgeen betekent dat ook de onderhoudskosten lager zijn. Denk er wel aan dat je banden moet gebruiken die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontworpen, anders kunnen je banden tot 30% sneller slijten, wat weer tot meer fijnstof leidt.

De mogelijkheden om je elektrische auto op groen stroom te laten rijden (zelf opgewekt of aangekocht bij leveranciers die door Testaankoop gecontroleerd werden) nemen nu snel toe, daardoor heb je nu alle mogelijkheden om écht groen te tanken!

0 0 Stemmen
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
2
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x