Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden

Het is Volkswagen menens met de shift naar elektrisch rijden. Samen met Northvolt bouwt de Duitse autobouwer niet minder dan 6 batterijfabrieken. De eerste fabriek wordt gebouwd in het Duitse Salzgitter en deze moet tegen eind 2023 in gebruik worden genomen. De fabriek zal in eerste instantie 40 GWH kunnen leveren. Dat is echter allesbehalve voldoende voor de plannen van VW. Tegen 2025 moet het bedrijf in Europa en in Azië over een capaciteit van 150 GWH beschikken.

Ex Tesla managers

Nortvolt, het bedrijf waar Volkswagen in zee gaat werd opgericht door 2 ex-Tesla manager. Volkswagen investeerde er in Juni 2020 reeds 900 miljoen € in en in het kader van dit project verhoogt VW haar aandeel nog verder tot 20%. Daarnaast werd een 50/50 joint venture opgericht voor het eerste project in Salzgitter.

70% van de verkoop uit elektrische wagen tegen 2030

Tegen 2030 wil de Duitse automobielgigant 70% van de verkoop uit elektrische wagens halen. Om dit mogelijk te maken is er nood aan een enorme hoeveelheid batterijen. Daarnaast wil VW de batterijkost ook met 50% gaan verlagen. Om dit te doen is het absoluut noodzakelijk om minder afhankelijk te worden van Chinese producenten. Door zelf te gaan produceren denkt Volkswagen de prijs via massaproductie nog een stuk naar beneden te krijgen.

6 fabrieken in Europa.

Volkswagen zet vol in op elektrisch rijdenVolkswagen mikt op 6 fabrieken in Europa. Een komt er in zweden, de thuishaven van Northvolt en zeker nog één extra in Duitsland. Voor de andere wordt gekeken naar landen als Spanje, Portugal en Frankrijk. Veel zal daar afhangen van de voorwaarden die de overheden van die landen kunnen bieden. Voor de 6de wordt gekeken naar Oost-Europa.

Ook de laadinfrastructuur moet beter

Zoveel elektrische wagen op de wegen kan natuurlijk enkel indien ook de laadinfrastructuur drastisch verbetert. Ook hier investeert VW in. Het maakt 400 miljoen Euro vrij om samen met onder andere BP en Enel snelladers te installeren aan de tankstations.  Bedoeling is het aantal snelladers in Europa te vervijfvoudigen tot 18.000.

 

Bron: automobielmanagement

Bron: De Tijd

0 0 Stem
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x