Belg bespaart jaarlijks 10,9 miljard door elektrisch rijden

Opiniestuk

Bij ik-rij-elektrisch. willen we graag iedereen die een mening heeft over groene mobiliteit laten deelnemen aan het debat. Zowel voor als tegenstanders kunnen aan bod komen zolang het beschaafd blijft en onderbouwd is. Wilt u ook graag een bijdrage leveren? Mail naar redactie@ik-rij-elektrisch.be en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

We starten met de opinie van Jeroen De Man. Jeroen is partner bij het advocatenkantoor DGDM en heeft een elektrische wagen en een plug-in hybride. Hij stelt zich de vraag of de bewering dat er nooit voldoende elektriciteit zal zijn om al die elektrische wagens te laten rijden wel klopt.

We zijn erg benieuwd naar jullie meningen. Onder het artikel kan er gereageerd worden.

Sedert de hele heisa over het klimaat worden we te pas en te onpas bestookt met enerzijds doemberichten en anderzijds nieuws over wat kan en niet kan. Maar hoe zit het nu echt?

Lobbygroepen beweren maar al te graag dat dat er gewoonweg niet genoeg elektriciteit is om alle voertuigen elektrisch te laten rijden, laat staan dat het betaalbaar zou zijn om alle voertuigen elektrisch te laten rijden. Dus zouden met andere woorden elektrische wagens niet de oplossing zijn. Wat dan wel de oplossing is wordt niet aangereikt. Nochtans blijken uit een paar simpele berekeningen dat deze lobbygroepen zeer goed weten waarom zij een en ander pretenderen.

 

10.400.431.000 Liter

10,4 miljard liter dat is wat wij als Belgen volgens de officiële gegevens FOD Financiën, Douane en Accijnzen in 2017  verbruikten aan diesel en benzine in België.

Een hallucinant cijfer, wat meteen verklaart waarom sommigen niet echt baat hebben bij een verandering van ons wagenpark.

De gemiddelde kost benzine en diesel  voor de consument in 2017 bedroeg 1,4061 per liter.

Alle Belgen samen gaven dus in 2017 zomaar eventjes 14.624.046.026,1 Euro, 14,6 miljard Euro uit aan brandstof voor onze wagens.

Indien we er in zouden slagen om alle wagens elektrisch te laten rijden wil dit zeggen dat alle Belgen samen 14,6 miljard Euro per jaar over hebben op ons gezin – of bedrijfsbudget.

We kunnen dus in de veronderstelling dat als benzine en diesel prijzen niet stijgen als verbruikers per jaar 10.400.431.000 x 1.4061 = 14.624.046.026,1 Euro uitgeven aan installaties om elektriciteit op te wekken en te verdelen.

274 miljard Euro besparing?

Een windturbine op land kost een slordige 3 miljoen euro 

Volgens de VRT  zouden we met 1220 windmolens op land voldoende energie hebben om alle auto’s elektrisch te laten rijden.

Met andere woorden door 3.660.000.000 Euro ofte een slordige 3,6 miljard Euro te investeren zorgen we er voor dat we voldoende energie hebben om al die wagens elektrisch te laten rijden. De levensduur van zo’n windmolen is circa 25 jaar 

Met een investering van 3,6 miljard euro hebben we dus voldoende energie om gedurende 25 jaar alle voertuigen van energie te voorzien. Wat met andere woorden op 25 jaar een besparing enkel aan energie oplevert van 274.126.150.650,00 Euro. U leest het goed 274 miljard Euro.

Ok, ik geef toe, deze berekening is misschien wat kort door de bocht aangezien transportkosten, onderhoud, laadpalennetwerk, e.a.  ook nog moet voorzien worden. Maar laat ons eerlijk zijn met een marge van een slordige 10,9 miljard euro per jaar moeten we toch als iets kunnen realiseren.

Windmolens op zee

1.220 windmolens op het land is natuurlijk veel voor een klein land als België. Ook volgens de VRT zouden 610 windmolens op zee volstaan om onze energiezucht voor voertuigen te voldoen.

windmolenpark op zeeIn 2018 hadden we al een slordige 250 windturbines voor de Belgische kust staan. Niemand die die dingen ziet staan, 610 windturbines op zee is met andere woorden zeker niet onoverkomelijk.

Waar een wil is, is een weg. Laat het ons duidelijk zijn dat uitlatingen van het kan niet, of het is te duur of het is onmogelijk kunnen gekwalificeerd worden als fake news. Als we echt willen zijn er voldoende middelen en mogelijkheden om op korte termijn aan heel wat milieuproblemen een oplossing te bieden. Dat dit een enorme inspanningen zal vragen van ons en onze overheid spreekt voor zich, maar laat u niet wijsmaken dat een en ander niet mogelijk zou zijn. Geen petroleum meer verbruiken zal vanzelfsprekend een verlies aan jobs met zich mee brengen, dit is ook een uitdaging die we moeten durven ontmoeten maar dit mag ons niet tegenhouden om te doen wat iedereen diep van binnen weet wat we moeten doen.

Marshallplan

Ik pleit dan ook graag voor een Marshallplan voor het klimaat met beleidsmakers die verder durven gaan dan eigen politiek belang of belang van lobbygroepen. Maar beleidsmakers die durven handelen met een visie op de toekomst, met het risico zich onsympathiek te maken  maar met het lef van een ondernemer.

Dit zal niet enkel de volgende generaties ten goede komen maar  zal in the long run ook een besparing betekenen voor elke burger. Waarbij die beleidsmakers binnen x aantal jaar gelauwerd zullen worden voor hun durf en doorzettingsvermogen.

 

Volg ons of like ons.

3 gedachten over “Belg bespaart jaarlijks 10,9 miljard door elektrisch rijden

    • e-driver
      13 februari 2019 om 1:45 pm
      Permalink

      Hallo Christiaan,

      bedankt voor de reactie. Mijn persoonlijk gevoel bij deze opinie is dat het nu niet zo ongelooflijk veel uitmaakt of het nu 600 windmolens op zee, 1500 windmolens op land, 4.000 windmolens en eventueel zelf 6.000 windmolens zijn. Het gaat er hem over dat als je naar de grote getallen kijkt het zogezegde onoverkomelijke probleem van de energieproductie moet kunnen worden opgelost met de wind- en zonne energie.

  • 13 februari 2019 om 4:41 pm
    Permalink

    Het kan zoals ik in de forum topic hiervoor heb geschreven. Dit is in eerste instantie bedoelt voor particulieren. Wat bedrijven met hun vloot aan energie nodig hebben is hiermee niet afgedekt. Het gaat je echter, met de huidige prijzen voor de apparatuur en plaatsing, wel eventjes 200.000 Euro kosten. Alleen de happy few die over plaats en over het kapitaal hiervoor beschikken kunnen zich dit helaas permitteren.

    Men kan alvast beginnen met dit https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=19556 voor ongeveer 120.000 Euro en dan uitbreiden met een WKK en warmtepomp. Bufferen is de boodschap omdat men wagens doorgaans ‘s nachts of ‘s avonds zal opladen, op momenten dus dat zonnepanelen weinig of geen energie meer leveren. Bufferen van windmolen energie kan met behulp van “valmeren” in zee. Trouwens, niet alleen electrische wagens, maar het steeds maar toenemend gebruik van warmtepompen zal ook voor problemen gaan zorgen. Men moet ermee rekening houden dat een warmtepomp ook nog eventjes 3000 tot 4000 KWh per jaar verbruikt, en dat bovenop het klassiek stroomverbruik. Net in de winter gaat het verbruik toenemen, ook door de 5 miljoen electrische wagens ( lichten , verwarming ), in zoverre zelfs dat onze ( lees Franse ) kerncentrales dit niet eens gaan aankunnen.

Geef een reactie