Hoe ziet de elektrische auto verkoop er in 2020 uit?

De auto-industrie heeft een enorme dreun te verwerken gehad in België. Door de beperkende coronamaatregelen zijn de verkoopcijfers tot een dieptepunt gedaald. In april 2019 werden meer dan 50.000 nieuwe wagens ingeschreven. In 2020 telde dezelfde maand nog geen 5300 nieuwe wagens. Dit heeft vooral te maken met het feit dat nieuwe wagens alleen geleverd mochten worden aan mensen die een nieuwe wagen nodig hadden voor hun beroep. En leveringen aan huis, maar dat aantal was zo laag dat het niet noemenswaardig is. April was een tekenend dieptepunt voor de verkoopcijfers in 2020, maar hoe zit het nou eigenlijk met de verkoop van de elektrische auto’s?

Na het recordjaar 2019: hoe gaat het met de elektrische auto?

In 2019 brak de elektrische auto de records door een toename van maar liefst 55% te laten zien ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral de bedrijven deden het goed, want daar zagen we het grootste gedeelte van de milieuvriendelijke auto’s. De voorspelling was (uiteraard) dat de stijging door zou zetten. Voor deze voorspelling waren verschillende achtergronden:

  • Bewustwording van de consument
  • Breder aanbod aan elektrische instapmodellen
  • Afname van diesel- en benzineauto’s vanwege de uitstootboetes voor autofabrikanten
  • Kortingen op elektrische auto’s en hybriden vanwege dezelfde uitstootboetes
  • Beschikbaarheid van laadpalen; publiekelijk, op het werk en thuis
  • Fiscale voordelen van de hybride slinken in België

Een prachtig recordjaar met zonnige voorspellingen voor de elektrische auto dus, maar heeft corona in de tussentijd roet in het eten gegooid? Of staat de elektrische auto nog steeds in de schijnwerpers?

De elektrische voertuigen houden stand in 2020

Het aantal nieuw ingeschreven wagens is gekelderd, mede omdat er geen nieuwe wagens verkocht mochten worden over een ruime periode in België. Toch zitten de elektrische auto’s nog steeds in de lift. En niet te zuinig ook. In de eerste zes maanden van 2020 zijn er 3607 auto’s met batterij ingeschreven in België, wat meer dan helft van de totale cijfers van 2019 is (6575). Opvallend is dat er ook 3 waterstofauto’s aan het Belgisch straatbeeld toegevoegd zijn, samen met iets minder dan 1000 CNG-wagens.

Zetten we de cijfers naast elkaar, dan kunnen we duidelijk zien waar de winnaars zitten in de verkoopcijfers van de milieuvriendelijke wagens:

 BatterijHybride (plug-in)CNG
2019657566932720
2020 (tot en met 30 juni)36076490863

(cijfers afkomstig van milieuvriendelijkevoertuigen.be)

Aangezien de cijfers van 2020 uitsluitend de eerste zes maanden zijn en binnen deze zes maanden een lange periode geen enkele wagen verkocht mocht worden, is duidelijk dat de milieuvriendelijke wagens terrein winnen, maar dat CNG hierbinnen een duidelijke verliezer is.

Elektrisch versus de hybride

De sterke stijging van de hybride is onverminderd doorgezet. In de eerste zes maanden van 2020 zijn bijna evenveel plug-in hybriden ingeschreven als in het hele jaar 2019. De volledig elektrische auto gaat de records van 2019 naar alle waarschijnlijkheid ook breken; in zes maanden in 2020 werd bijna 55% van het aantal van 2019 behaald, waarbij de dealers de deuren een lange tijd gesloten moesten houden in 2020.

Reden voor feest?

De constant stijgende verkoopcijfers van de milieuvriendelijke auto’s zijn een lust voor het oog van de liefhebber van elektrisch rijden, maar de eerlijkheid gebiedt ons een kanttekening te maken bij de stijgingen. Het totale aantal milieuvriendelijke auto’s ligt nog steeds onder de 10%. Waar het in 2019 5% bedroeg, is het op dit moment ongeveer 8%. Er is dus nog veel terrein te winnen voordat we echt feest kunnen vieren. Een kanttekening op de kanttekening is echter wél dat het aantal elektrische tweewielers sterk toegenomen is, waarbij vooral speed pedelecs, bromfietsen en motorfietsen flink blijft stijgen. Deze voertuigen zijn niet opgenomen in bovenstaande tabel omdat dit geen vierwielers betreft.

Hoe zit het met de uitstootboetes?

Hoe ziet de elektrische auto verkoop er in 2020 uit?Al vroeg in 2020 werd voorspeld dat er een kortingenfestival zou komen op de hybride. De reden hierachter zijn de uitstootboetes; autofabrikanten moeten grote aantallen milieuvriendelijke auto’s verkopen om de gemiddelde uitstoot per gemiddelde auto te drukken en daarmee boetes te voorkomen op basis van de totale uitstoot. In veel landen zal dit de aankomende maanden gevolgen hebben, omdat de consument richting de hybride en de elektrische auto ‘gedrukt’ moet worden.

In België hebben de uitstootboetes veel minder effect. Uiteraard zal de gemiddelde autofabrikant de verkoopcijfers in de gaten houden, maar zoals al uit de tabel bleek, is de hybride al bijzonder populair in België. De verkoopcijfers stijgen daarnaast ook gestaag, waardoor we hier niet hoeven te rekenen op extreme kortingen om zo meer hybriden te voorkomen. Het risico op uitstootboetes is simpelweg veel lager dan in andere EU-landen, waar veel hogere kortingen verwachten worden in de tweede helft van 2020.

Heeft de Belgische overheid hier een rol bij gespeeld?

Niet zozeer bij de uitstootboetes, want die zijn door alle leden van de EU opgesteld. De populariteit van de hybride is wel deels te danken aan de overheid. In veel landen is de hybride aan banden gelegd; de fiscale voordelen zijn afgezwakt om de consument en zakelijke rijden richting de nóg betere elektrische auto te krijgen. In België is na overleg gekozen om een aantal hybriden toch volledig fiscaal aftrekbaar te maken, waardoor de populariteit van de wagens relatief hoog gebleven is. De regel is dat de plug-in hybride minstens een batterijcapaciteit van 0,5 kWh per 100 kilo moet hebben.

De impact van coronamaatregelen en de verkoop van elektrische auto’s in België

Hoe ziet de elektrische auto verkoop er in 2020 uit?De coronamaatregelen hebben een flinke stempel gedrukt op de autoverkopen. Vergelijken we april 2019 met april 2020, dan is er ruim 90% minder verkocht. Binnen de flink afgenomen cijfers zijn het de elektrische auto’s en hybriden die juist meer (absolute) verkopen laten zien in vergelijking met vorig jaar. De hybride wint het voorlopig overigens nog met gemak, zelfs zonder fikse kortingen op de modellen met het oog op de uitstootboetes die in andere landen wel een rol van betekenis gaan spelen. Corona is zeer schadelijk gebleken voor de auto-industrie, maar aan de verkopen van milieuvriendelijke auto’s in België is dat met zekerheid niet te zien.

0 0 Stem
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x