Hoe doet de elektrische auto het eigenlijk in Europa?

Ooit was de elektrische auto een unieke verschijning in het straatbeeld. Tegenwoordig zien we met de dag meer elektrische modellen, die geleidelijk de verbrandingsmotor van de wegen drukken. Aangezien we minder CO2-uitstoot willen (en moeten met het oog op de klimaatdoelstellingen) én we zo min mogelijk per gereden kilometer willen betalen, is het niet meer dan logisch dat elektrisch rijden veel aandacht krijgt. Maar hoe doet de EV het eigenlijk in Europa met de coronamaatregelen? Heeft de elektrische auto ook een tik gekregen, zoals de volledige automarkt?

Range anxiety en de hogere aankoopprijs van de elektrische auto

Er zijn twee redenen geweest waarom de doorstoot van de elektrische auto aanvankelijk sterk geremd werd. Deze redenen zijn range anxiety en de hogere aanschafprijs van de elektrische auto. Met range anxiety wordt de angst bedoeld om niet van A naar B te kunnen komen. Enerzijds vanwege de geringe actieradius van de eerste modellen (vaak maximaal 200 kilometer of aanzienlijk minder), anderzijds vanwege het gebrek aan genoeg laadmogelijkheden. Waar publieke laadpalen, thuisladers en laders op het werk nu nagenoeg standaard zijn in veel landen, is dat lang niet altijd het geval geweest.

Dit is niet alleen een struikelpunt gebleken; het heeft er ook voor gezorgd dat de elektrische auto voor veel mensen niet eens een optie was. Simpelweg omdat het niet mogelijk was om van A naar B te rijden én weer terug thuis te komen. Het gaat dus niet alleen om de ‘anxiety’ maar ook om de functionele inzetbaarheid van de elektrische auto bij gebrek aan laadmogelijkheden.

Beschikbaarheid van laadmogelijkheden

Hoe doet de elektrische auto het eigenlijk in Europa?De range anxiety is de afgelopen tijd flink afgenomen. De actieradius van de nieuwere elektrische modellen is namelijk aanzienlijk hoger én vaak zijn er meer laadpalen. Dat gaat vooral op in landen als Nederland (koploper), Noorwegen (nummer 5, maar marktleider qua marktaandeel van de elektrische auto) en ook in België is het aantal laadpalen flink toegenomen.

Tel daar de mogelijkheden bij op van een laadstation bij huis of op het werk en het is duidelijk dat de range anxiety een steeds kleinere rol speel. Dat geldt overigens alleen voor het westen van Europa. In het zuiden van Europa is de dekking lager. Hoe verder je naar het oosten gaat, hoe kleiner de kans is dat er laadpalen zijn voordat de accu leeg is. In Wit-Rusland hoef je niet eens op zoek te gaan naar laadpalen; die zijn er namelijk nagenoeg niet.

En hoe zit het met de prijs van de elektrische auto?

De prijs van de elektrische auto is aanzienlijk hoger dan de prijs van een wagen met een verbrandingsmotor. Dat betekent niet alleen een drempel; voor veel consumenten is de nieuwe elektrische auto gewoon niet eens mogelijk omdat deze buiten budget ligt. Verschillende overheden hebben daarop besloten om fiscale voordelen te geven en subsidies toe te kennen aan de particuliere en zakelijke rijder die kiest voor elektrisch rijden.

Hoe doet de elektrische auto het eigenlijk in Europa?In Roemenië staat een subsidie van € 10.000 klaar; maar pak de verhuisdozen nog niet in. Het potje is namelijk bijna altijd leeg. In Noorwegen krijgt de elektrische rijder een belastingaftrek van ruim € 10.000 (niet verrassend dat het marktaandeel van de elektrische auto daar het hoogst is) en in Nederland krijg je € 4000 subsidie zolang de aanschafprijs van de auto onder de € 45.000 ligt.

En in België? In België zijn de mogelijkheden verschillend per gebied; in Vlaanderen geldt vooral fiscaal voordeel; vrijstelling van BIV en MRB moeten ervoor zorgen dat de zakelijke en particuliere rijders overstappen naar de elektrische modellen.

Hoe doen we het in België?

Waar in andere landen de volledig elektrische auto veel terrein gewonnen heeft, is het beeld in België de afgelopen periode anders geweest. De FCEV (elektrische auto op brandstofcel, zonder verbrandingsmotor) en de BEV (auto uitsluitend op batterijen) hebben hier een achterstand gekregen, mede vanwege de lagere dekkingsgraad van de laadpalen. Daarmee is het logisch dat er gekozen werd voor hybridemodellen; deze zijn voorzien van een elektromotor én een verbrandingsmotor.

Hoe doet de elektrische auto het eigenlijk in Europa?Aangezien de fiscale voordelen voor hybriden steeds verder teruggeschroefd worden én het aantal laadmogelijkheden gestaag toe blijft nemen, is de baan vrij voor de volledig elektrische auto. Ook weegt het feit mee dat de nieuwe auto’s per autofabrikant in 2021 gemiddeld minder dan 95 gram CO2 uit mogen stoten per kilometer zwaar mee; zij kunnen het gemiddelde het snelst omlaag krijgen door volledig elektrische auto’s te verkopen.

Dat heeft nog een voordeel voor de markt voor de elektrische auto in 2021 voor de Belgische consument. Verschillende autofabrikanten zijn aan het werk met de ontwikkeling van nieuwe modellen. Deze moeten aantrekkelijk geprijsd op de markt komen, om zo de particuliere en zakelijke automobilist over de streep te trekken. Tel daar het fiscale voordeel bij op en de weg is vrij voor de elektrische auto in België.

Hoe gaat het in Europa?

Nemen we Europa als geheel, dan zien we dat de autobranche een flinke tik gehad heeft door de coronamaatregelen, maar de elektrische auto heeft er weinig onder te lijden. Omdat de twee grootste struikelblokken aanzienlijk afgezwakt zijn de afgelopen maanden, is de pioniersrol van de schouders van de elektrische auto gevallen; het is eerder de nieuwe standaard dan een opvallende verschijning in het huidige straatbeeld.

Bekijk het volledige artikel hier.

 

2 1 Stem
Artikelbeoordeling
Subscribe
Notify of
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Reageren op dit artikel? Dat kan.x
()
x