Skoda Citigo iV, de eerste elektrische Tsjech
Het zijn belangrijke dagen voor Skoda. Op 23 mei heeft de Tsjechische autobouwer de opgefriste versie van de Superb, haar belangrijkste model, voorgesteld en nu wordt ook de Citigo aan het publiek voorgesteld. Er heerst wat onduidelijkheid rond het feit of het nu Citigo-e wordt of gewoon Citigo. Skoda zelf spreekt consequent over het eerste maar op de foto’s is van de “e” nergens sprake. Daar zien we op het naamplaatsje gewoon Citego iV staan.
Geen e-up-facelift
Het vermoeden is altijd geweest dat de eerste elektrische Skoda in grote lijnen op de Volkswagen e-up zou zijn gebaseerd. Dat is echter niet het geval. Zowel qua technologie als qua uiterlijk zijn er grondige verschillen. De Tsjech die 3,59 meter lang is heeft bijvoorbeeld een 36,8 kWh batterij. Dat is meer dan het dubbele van de e-up. Met deze accu geraakt de Citigo volgens de WLTP norm 265 kilometer ver. Meer dan voldoende voor een wagen die, zoals de naam al aangeeft, vooral gericht is op stadsverkeer. Bovendien zou de batterij in één uur op 80% van de cappaciteit geraken als je de wagen aan een 40kW snellader kan hangen. Laat ons hopen dat de Belgische stadsbesturen nu ook wat meer werk gaan maken van het installeren van deze laders in de stadskernen zodat de geëlektrificeerde stadsbewoner hier ook gebruik van kan maken.
210 Nm koppel
Topprestaties moet je van de Skoda niet verwachten maar met 210 Nm permanent beschikbaar koppel en 61 kW vermogengaat de wagen in 12,5 seconden naar 100 kilometer per uur. De wagen heeft 4 zitplaatsen en een koffer van 250 liter wat meer dan aanvaardbaar is voor een stadswagen. Als je dan ook nog weet dat er sprake is dat de Citigo minder dan 20.000 Euro zou gaan kosten dan zou het wel eens kunnen dat ook in het segment van de kleinere stadswagen er nu eindelijk wat beweging gaat komen.