Elektrische step: Oplossing voor de stedelijke mobiliteit?

De laatste jaren is er heel wat te doen geweest rond de opkomst van al dan niet elektrische deelfietsen in de steden. Velen zien dit als een belangrijk onderdeel van de oplossing van het mobiliteitsprobleem in de steden. De meeste lokale overheden doen dan ook erg veel om het fietsen in de stad te promoten. Het biedt veel flexibiliteit en bovendien verplaats je je meestal sneller dan met de auto. Nadeel van het fietsen is onder andere het veiligheidsprobleem en het feit dat je ze moeilijk kan combineren met het openbaar vervoer. Op dat vlak heb je natuurlijk de plooifietsen maar die zijn niet altijd even handig en de beter exemplaren zijn ook erg prijzig. 

De e-step als oplossing

Meer en meer mensen geloven dat de e-step op dat vlak de oplossing gaat bieden. e-steps zijn zeer energie-efficiënt, erg makkelijk mee te nemen en meestal minder duur dan de plooifietsen. een e-step is het ideale vervoermiddel in een stad. Je kan er perfect mee naar het station of de bushalte rijden of van en naar de parking. De steps produceren geen uitstoot verbruiken quasi niets en vermits je ze makkelijk kan opbergen veel mindergevoelig voor diefstal.

vergelijking verbruik auto en e-step

Veel efficiënter een dan een auto

een auto weegt al makkelijk 1.700 kilo en wordt in de meeste gevallen gebruikt om 1 à 2 personen mee te vervoeren. Het grootste deel van de energie is dus nodig om de wagen in beweging te brengen en te houden, eerder dan de personen in de wagen. Bij een e-step is dat net omgekeerd. Zo een step weegt rond de 10 kilo en kan bijna alle energie gebruiken om de bestuurder van A naar B te brengen. 

Volg ons of like ons.

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
trackback

[…] later zijn er al 100.000 ritjes gemaakt met een limestep. Het bedrijf heeft het aantal beschikbare steps in Brussel ondertussen ook al opgetrokken naar 1.000 stuks. Bovendien blijkt ook dat heel wat […]